Dluží tisíce a neví o tom. Úřad je nenašel

Tomáš Fránek
29. 9. 2007 16:50
Je to těžké, brání se ČTÚ

Brno - Účet za službu, kterou jste nevyužívali? Tisícové nedoplatky? Takových případů je celá řada.

Například Český telekomunikační úřad řeší ročně až 70 tisíc případů neplatičů za telefon. A nezřídka nezná adresu 'provinilce', určí mu opatrovníka ze svých řad, který má zastupovat zájmy neplatiče, a pak rozhodne v jeho nepřítomnosti, kolik má takový člověk zaplatit.

Deník Aktuálně.cz upozornil tento týden na případ Evy Hotárkové, po níž telekomunikační úřad požadoval osmnáct tisíc. Až Ústavní soud se zastal jejích práv. Služby jí byly vyúčtovány totiž za období, kdy už na dané adrese nebydlela a úřad podle soudců nevyvinul dostatečné úsilí zjistit si její novou adresu.

ČTĚTE VÍCE:
Soud se zastal ženy, po níž chtěli 18 tisíc za telefon

O dluhu až po dvou letech

Aktuálně.cz nyní kontaktovali další takto postižení. Často se dozvěděli až po několika letech, že dluží za telefon a že jim byl ustanoven opatrovník. Ten měl sice chránit jejich práva, ale jako zaměstnanec úřadu to nedělal.

Na západě Čech se tak žena odstěhovala z bytu v listopadu 2002, v únoru 2003 byla vystavena na její jméno faktura a to přesto, že v bytě už prokazatelně bydlel někdo jiný a telekomunikační firma měla žádost o přehlášení telefonu.

V únoru 2004 pak Český telekomunikační úřad ustanovil opatrovníka z řad svých zaměstnanců, o dva měsíce později nařídil ženě, jejíž adresu nezjistil, dluh zaplatit.

O rok později pak bylo vydáno nařízení o exekuci a teprve v květnu 2005 se žena na základě exekučního příkazu dozvěděla, že dluží peníze. A nezbylo jí nic než zaplatit asi 12 tisíc korun.

U soudu uspěla jenom částečně. Soud totiž rozhodl, že si tím, že se žena odstěhovala a nenahlásila novou adresu, zavinila svou situaci sama. Proti tomuto rozsudku padlo odvolání.

Musíte pátrat

O podobných případech deník Aktuálně.cz informovali také lidé z Prahy nebo Ostravy.

"Stala se mi naprosto identická věc jako v případě paní Hotárkové, odvolala jsem se a zhruba za měsíc se věc bude řešit u městského soudu," uvedla jedna ze čtenářek.

Právě v případě Evy Hotárkové označil Ústavní soud postup telekomunikačního úřadu za nesprávný a rozhodnutí zrušil.

Úřad se podle soudců vůbec nesnažil ženu najít. "Ve stejné době se přitom účastnila jiných řízení, nebylo by těžké ji vypátrat," uvedl soudce zpravodaj Jiří Nykodým.

Jmenování zaměstnankyně opatrovníkem je podle něj "krajně nevhodné". "Zaměstnanec má přirozeně zájem vyhovět spíše zaměstnavateli než svěřené osobě," uvedl.

Telekomunikační úřad, který rozhoduje o všech nárocích telekomunikačních firem vůči lidem a nahrazuje tak soud, se ale brání tím, že je v obtížně situaci. Lidé se snaží placení dluhů všemožně vyhnout.

"Podobná řízení jsou zdlouhavá, případů je velký počet. Řešíme jich 60 až 70 tisíc ročně, lidé se povinnostem často vyhýbají," řekla právnička Českého telekomunikačního úřadu Markéta Hašková.

Podle úřadu při hledání lidí často nespolupracují jiné úřady, které by mohly poskytnout potřebná data, obce a města se také nerady stávají opatrovníky.

A ustanovení opatrovníka z řad zaměstnanců úřadu je pro státní správu levnější než najmutí právníka.

 

Právě se děje

Další zprávy