Brno - Pomalu, ale jistě rozšiřují diskontní řetězce v Česku počet svých pravidelných zákazníků. Podle zjištění společnosti Incoma GfK je jako hlavní místo pro pravidelný nákup uvádí už celá čtvrtina českých domácností. Zároveň však průzkum zjistil, že se nejedná o vliv krize.
"Pozice diskontních řetězců roste s menšími výkyvy více méně stále od počátku jejich vstupu na český trh. Nedá se říct, že by příchod ekonomické krize jejich nárůst zásadním způsobem urychlil. Zákazníky získávají nejen cenou, ale i hustou obchodní sítí a často i atraktivním sortimentem," uvedl Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK.
Dodal, že stále větší roli hraje i letáková reklama, kterou diskonty využívají stále dovedněji a zákazníci na ni pozitivně odpovídají.
Neotřesitelnou pozici však i nadále obhájily hypermarkety, i když o část svých příznivců přišly. Zatímco před rokem v červnu je jako hlavní nákupní místo uvádělo 43 procent respondentů, letos to bylo 41 procent.
Menší pultové prodejny využívá k pravidelným nákupům jen 18 procent domácností a do supermarketů chodí nejčastěji nakupovat 15 procent respondentů.
Nejvíce peněz za potraviny utratí Češi v obchodech s logem Kaufland, následovaný Penny Marketem a Tescem. "Největší nárůst podílu na hlavním nákupním místě potravin letos zaznamenal diskontní řetězec Lidl, dává mu přednost již každá desátá česká domácnost," dodal Cabal.
Nové hypermarkety a supermarkety vznikaly v Česku i v průběhu loňského krizového roku. Ubývá měst s více než 50 tisíci obyvateli, která by na svém území žádný takto velký market neměla.
Odborníci však také upozorňují, že v posledních letech řetězce rozlohu hypermarketů omezují a pracují na vybudování hustější sítě malých prodejen. Příkladem může být například Tesco, které přišlo s konceptem prodejny Tesco Experess, která má sloužit jako místo každodenních malých nákupů.