Dánové mají rádi Vánoce, "vyrobí" miliony stromků

Tomáš Fránek
21. 12. 2010 19:25
Ve východní Evropě prodej živých vánočních stromků rok od roku roste
Foto: Veronika Skálová

Brno - Lidé se od umělých stromků znovu vrací k živým jehličnanům a radost z toho mají především Dánové.

Pěti a půl milionový národ se totiž výrazně podílí na tom, že se zákazníci po celém světě koupí až 70 milionů vánočních stromů.

A může za to především zájem lidí z východní Evropy, ti totiž živé stromky nakupují mnohem více než v předchozích letech.
To zvyšuje také ceny vyhlášených dánských jedlí, které se třeba v Česku prodávají za asi pět set až sedm set korun, výrazně dráž než smrčky a borovice z českých a moravských lesů. 

Lidé nechtějí umělé stromy

Borovice jsou k dostání za ceny mezi 150 až 400 korunami, smrky se pak prodávají 180 až 300 korun.

Podle dánských firem jsou celosvětově ceny jedlí asi o šest procent vyšší než loni. Živých stromků se tak prodá po celém světě až o dvacet milionů víc než před deseti lety.

Peder Ostbjerg, ředitel společnosti Green Team Group, největší firmy produkující stromky na světě, uvedl, že prodej živých stromů se v roce 2020 zvedne ještě o dalších patnáct milionů stromků.

Jenom do Německa dánské firmy letos vyvezou na pět milionů stromků. "Většina stromků jsou jedle," říká předseda dánské asociace pěstitelů stromků Kaj Ostergaard. Podle něj sice existuje asi 30 procent domácností s umělými stromky, trend je ale návrat k živým jehličnanům.

Společnost Green Team Group už loni měla o 50 procent vyšší tržby než před rokem, letos čeká další růst. A byznys s vánočními stromky také znamená, že firma se 45 stálými zaměstnanci nyní dává práci asi 1400 lidem.

Stromky jako Coca Cola

A celkem nyní obchod s vánočními stromky zaměstnává v Dánsku na pět tisíc lidí, dánské firmy už navíc kupují i své konkurenty třeba v Polsku.

Kromě stromků navíc Dánové vyvážení i sazenice jedlí, letos to bude až dvacet milionů sazenic. A v hledáčku firem je už také Čína.

"Přestože Číňané nemají žádné vánoční tradice, vidíme, že se lidé stále více zajímají o vánoční ozdoby a stromky," uvedl Kasper Andersen, marketingový manažer v Green Teamu.

Podle něj se vánoční stromek stane v Číně jednou ze součástí životního stylu. "Jako Coca Cola," dodal manažer.

 

Právě se děje

Další zprávy