Dálnice přes Posázáví? Dál nic, přejí si lidé

Tomáš Fránek
13. 12. 2007 15:20
Trasa se nelíbí inspekci ani ministerstvu
Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Brno - Připravovaná trasa dálnice D3 z Prahy na jih Čech přes Posázaví naráží na tvrdý odpor. Protestují jak lidé, tak občanská sdružení, námitky mají i státní úřady.

Vyplývá to z několika desítek stanovisek zaslaných na ministerstvo životního prostředí v rámci posuzování trasy dálnice D3. Jde o asi 33kilometrový úsek dálnice ve středních Čechách, součástí stavby dálnice v tomto úseku má být výstavba devíti velkých mostů.

Plány na stavbu dálnice v dosud téměř neporušené přírodě se tak nelíbí například odborníkům z oddělení ochrany přírody České inspekce životního prostředí.

Politický diktát

"Kladení trasy do oblasti relativně nedotčené negativními civilizačními vlivy nelze vnímat jinak než účelové (předpokládané zvýšení cen parcel, související stavební boom)," uvedli ve svém vyjádření pracovníci inspekce, podle kterých jde o ekonomicko-politický diktát.

Dálnice podle nich zásadním způsobem změní krajinný ráz.

Podobný názor mají i lidé z ministerstva zemědělství. "Záměr výstavby dálnice D3 představuje mimořádný zásah do životního prostředí," uvedl ve svém stanovisku Jiří John, ředitel odboru státní správy, hospodářské úpravy a ochrany lesů ministerstva zemědělství.

Z části trasy středočeské dálnice nesouhlasí ani Lesy České republiky, dálnice totiž znemožní hospodaření na části pozemků.

Výrazné námitky proti této části dálnice mají také ochránci přírody. Vadí, že Ředitelství silnic a dálnic posuzuje oba středočeské úseky samostatně. To ochránci přírody označili za salámovou metodu, podobné počínání kritizoval také Nejvyšší kontrolní úřad.

"Požadujeme, aby investor zpracoval jednotné posouzení celého středočeského úseku dálnice D3," napsali na ministerstvo například lidé z České svazu ochránců přírody Sázava.

Drahá dálnice

Podle nich i dalších nevládních sdružení jde také o porušení usnesení vlády, která v září rozhodla, že bude jmenována skupina odborníků, která posoudí různé varianty vedení dálnice přes Posázaví.

Oznámení dálničního ředitelství ale obsahuje pouze jednu variantu.

Lidé z občanských sdružení i obcí u dálnice také kritizují to, že chystaná trasa dálnice bude kvůli výstavbě mostů a tunelů velmi drahá, u celého středočeského úseku se počítá se šedesáti miliardami korun.

Na další nebezpečí upozornili také geologové z ministerstva životního prostředí. V trase dálnice je totiž podle nich velké radonové riziko. Proto ty všechny stavby, jako jsou čerpací stanice, odpočívadla byly postaveny tak, aby lidé nebyli vystaveni radonovému riziku.

Třiatřicetikilometrový úsek dálnice D3 se má začít stavět v roce 2010.

 

 

Právě se děje

Další zprávy