Praha - Generální ředitel společnosti Oriflame Czech Republic je v jistém smyslu šéfem 93 tisíc žen. Ani na dráze nepracuje víc zaměstnanců. Nezávislým spolupracovnicím Oriflame se říká "kosmetické poradkyně". Většina z nich si nakupuje kosmetiku pro sebe a své blízké. Skutečnými prodejkyněmi jsou jen ty nejaktivnější.
Kosmetickou společnost Oriflame, jejíž roční obrat v České republice překračuje miliardu korun, založili v roce 1967 dva švédští bratři. "Jonas a Robert Jochnickové," říká Miroslav Kopřiva, "zakódovali do své firmy silný etický kodex, jenž se zabývá nejen etikou prodeje, ale i odpovědností firmy vůči přírodě."
Původně švédská, dnes mezinárodní společnost má přísný systém kontroly původu rostlin na přípravky (nepoužívá například rostliny z chráněných oblastí) a již ve svém počátku zapověděla sama sobě testování výrobků na zvířatech, spolupráci s dodavateli zneužívajícími dětskou práci a získávání ingrediencí z přírody nešetrnými způsoby.
"Spojte tato pravidla dohromady s úctou k zaměstnancům a s komunikační otevřeností a dostanete firemní kulturu, která je na většinu lidí zvenčí bez jakékoli zkušenosti nepřenositelná," říká český generální ředitel, kterého před patnácti lety přitáhl do firmy právě tento "skandinávský model".
Jedna poradkyně na 120 lidí
Pokud se týká obchodu, český Oriflame drží světové prvenství (tedy mezi 61 zeměmi, kde firma působí) v počtu kosmetických poradkyň na počet obyvatel a druhé místo v objemu prodaného zboží na počet obyvatel (kdo má rád čísla: jedna kosmetická poradkyně vychází v České republice na 120 lidí). Ono prvenství by stálo za sociologické vysvětlení. Miroslav Kopřiva říká, že "výhodou značky od chvíle, kdy přišla do České republiky, byla skutečnost, že ji lidé vnímali jako pozitivní a etickou".
"Určitě je to dáno i tím," říká muž, jenž denně vypije dva zdravé firemní koktejly, původně vyvinuté pro pacienty po transplantaci srdce, "že firma pochází ze Skandinávie, v Česku tolik oblíbené."
Oriflame a CSR
- Co je Oriflame
Firma nabízející švédskou přírodní kosmetiku. Její produkty prodávají i tzv. kosmetické poradkyně
- Co je Fórum dárců
Fórum dárců je občanské sdružení, které svojí činností již 10 let úspěšně podporuje rozvoj filantropie v České republice. Členy Fóra dárců jsou významné nadace a nadační fondy a firemní dárci.
Oriflame je v České republice zakladatelem Asociace osobního prodeje, jejíž stanovy vycházejí ze Světové federace přímého obchodu; každý nový člen, který chce do asociace vstoupit, musí naplnit přísná etická pravidla a ostatní členové musí jeho přijetí schválit. Tato aktivita je kromě jiného reakcí na některé neetické praktiky, jež se v přímém prodeji objevovaly v 90. letech minulého století.
Oriflame s Maxovou
Kosmetická společnost je v České republice známa i řadou projektů CSR. "Společenské odpovědnosti firem," říká Miroslav Kopřiva, "rozumím jako aktivitě v širším rozsahu, netýkající se třeba jen ochrany přírody, ale i ochrany slabších a potřebných. Jestliže firma vytváří obraty a zisky, patří na stranu vítězů. A povinností silnějších je pomáhat slabším."
Protože se korporace věnuje na celofiremní úrovni sociálně slabším a především dětem, český Oriflame si před lety vybral ke spolupráci zdejší Nadaci Terezy Maxové dětem. "Nepomáháme pouze konkrétním ústavům," říká Miroslav Kopřiva, "ale protože v České republice máme jedno z největších procent dětí v dětských domovech, snažíme se pomoci i usnadnění procesu adopcí. Platíme odborné pracovníky, pomáháme rodinám v sociálních centrech, podílíme se na osvětě."
Firma Oriflame, říká její generální ředitel pro Českou republiku, zatím "nebyla ekonomickou krizí dotčena. Ale očekávám, že to přijde. Mezi makrovývojem a vývojem na trhu práce je vždy nějaké zpoždění a až se tyto jevy letos potkají, promítne se to i do našeho výkonu."
"Přesto víme," ujišťuje Miroslav Kopřiva, „že ani za takové situace nebudeme sobečtí. Budeme pokračovat ve spolupráci s Terezou Maxovou a do dobrovolnictví v dětských domovech více zapojíme zaměstnance." Manažer Oriflame to říká česky. Ne švédsky.