Cestovní kancelář odpovídá za úraz i v najatém autobuse

Tomáš Fránek
30. 10. 2007 6:00
Žena vysoudila za nehodu sto tisíc korun
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Brno - Za škodu nebo zranění, které způsobí dopravní nehody, odpovídají při zahraničních zájezdech cestovní kanceláře, kde si lidé zájezd objednali, a ne dopravci, kteří přepravu turistů zajišťují.

Vyplývá to z rozhodnutí Nejvyššího soudu, který posuzoval spor jedné z cestovních kanceláří a klientky, která byla zraněna při nehodě autobusu v Jihoafrické republice. Celý spor přitom trval osm let.

Neměli jsme smlouvu

Soudy uznaly nároky klientky, která při nehodě utrpěla zranění páteře, za oprávněné a rozhodly, že cestovní kancelář musí zaplatit asi sto tisíc korun jako náhradu za škody na zdraví a ztrátu na výdělku.

S tím ale zástupci cestovní kanceláře nesouhlasili a poslali na Nejvyšší soud dovolání. Podle právních zástupců cestovky neexistoval žádný smluvní vztah mezi kanceláří a dopravcem, přeprava autobusem byla objednána u jihoafrického touroperátora.

"Za škodu při nehodě odpovídá provozovatel dopravní společnosti, případně její řidič," uvedli zástupci cestovní kanceláře.

Pokud by za podobné události odpovídaly cestovní kanceláře, muselo by se to týkat i dalších dopravních prostředků, jako jsou letadla nebo lodě, a to by bylo podle cestovní kanceláře v rozporu s mezinárodnímu úmluvami.

"Cestovní kanceláře nejsou pojištěny proti škodám, které vzniknou jejich klientům při nehodách dopravních prostředků, jimiž je přepravují v rámci zájezdu a případné pojištění by zasáhlo do ceny zájezdu tak, že by byl neprodejný," uvedla firma v dovolání s tím, že vysoké náhrady kvůli odpovědnosti za škodu způsobenou dopravní nehodu by vedly ke krachům cestovních kanceláří.

Jednoznačná odpovědnost

Nejvyšší soud ale dovolání zamítl. Podle senátu vedeného Janem Huškem je jasné, že cestovní kancelář zajišťovala dopravu a není podstatné to, že neměla smlouvu přímo s dopravcem.

Odpovědnost cestovní kanceláře je podle Nejvyššího soudu jednoznačná a odpovídá i směrnicím Evropského společenství.

"Cestovní kancelář odpovídá zákazníkovi za porušení závazků vyplývajících z uzavřené cestovní smlouvy bez ohledu na to, zda tyto závazky mají být splněny cestovní kanceláří nebo jinými dodavateli služeb poskytovaných v rámci zájezdu," rozhodli soudci.

Nehody autobusů českých cestovních kanceláří nejsou neobvyklé. Smrt řidiče a zranění 16 cestujících si letos v létě v Srbsku vyžádala nehoda českého autobusu, který narazil do kamionu.

Autobus s 42 českými turisty trutnovské cestovky Luna Tour narazil zezadu do nákladního auta.

A nejtragičtější nehoda se stala v roce 2003, kdy u Nažidel na jihu Čech zahynulo při návratu z Rakouska devatenáct lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy