Informovalo o tom Sdružení ochrany spotřebitelů (SOS) s tím, že se jedná o vzorové žaloby, po kterých může následovat i hromadná žaloba.
Klientům banky se nelíbí, že si ústav účtuje poplatky za zrušení účtu. Ten však již ČS zrušila, a klienti se tak dožadují pouze zpětné kompenzace.
"Poplatek za zrušení účtu byl podle našeho názoru jednoznačně sankční povahy a omezoval možnost volného přechodu klienta k jiné bance," říká Petra Vaňková z tiskového oddělení SOS.
"Sdružení ochrany spotřebitelů sice tvrdí, že ke zrušení došlo kvůli jejímu tlaku. Není tomu tak - vyhodnotili jsme konkurenční prostředí a usoudili, že zrušení je dobré pro klienty," uvedla pro deník Aktuálně.cz Klára Gajdušková, tisková mluvčí České spořitelny.
Ani za vedení účtu
Druhou oblastí, ve které se chtějí zákazníci bránit, jsou samotné poplatky za vedení účtu.
"Poplatek za vedení účtu SOS považuje stále za duplicitní ve vztahu k ostatním platbám souvisejícím s běžným účtem," uvádí Petra Vaňková z SOS.
I tuto výtku považuje Česká spořitelna za neoprávněnou.
"My považujeme poplatek za vedení účtu za zcela legitimní. Pokud se spor o něj dostane až k soudu, tak věříme, že ten potvrdí jeho správnost a oprávněnost," dodává Gajdušková.
Bližší informace o tomto sporu ale Česká spořitelna podat nemůže. O žalobě neví nic bližšího, neboť tuto věc SOS s bankou nekonzultovalo a žaloba firmě zatím nebyla doručena.
ČS v tom není sama
Česká spořitelna je již druhou bankou, která čelí žalobě ze strany klientů. V lednu tohoto roku s pomocí SOS žalovali dva zákazníci ČSOB.
Prvním je člověk, který nárokuje 2345 korun bez úroku z prodlení za poplatek za vedení a zrušení účtu. Druhá žaloba se týká podnikatele, který chce bez úroků 4168 korun za poplatek za vedení účtu.
Sdružení od podzimu připravovalo hromadnou žalobu na ČSOB. Nakonec došlo pouze k žalobě zmíněných dvou klientů, stejně jako v případě ČS.
SOS podle dřívějšího vyjádření odhaduje průměrné plnění ČS ve prospěch žalujícího klienta zhruba na 1500 korun bez započtení úroku z prodlení.