České poště loni klesl zisk o čtvrtinu. Balíky pomohly

ČTK ČTK
10. 1. 2013 10:54
Na balíkovém trhu byla Česká pošta již druhý rok po sobě jedničkou
Česká pošta. Ilustrační foto.
Česká pošta. Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Česká pošta v roce 2012 hospodařila se ziskem zhruba 300 milionů korun. To je o 100 milionů více, než pro loňský rok plánovala, ale zhruba 120 milionů pod výsledkem roku 2011.

Hospodaření pozitivně ovlivnil růst na balíkovém trhu, naopak pokračoval pokles na trhu listovních zásilek. V rozhovoru pro ČTK to uvedl generální ředitel Petr Zatloukal.

Ve skutečnosti pošta hospodařila s vyšším ziskem, ale právě kvůli splnění plánu pro loňský rok vyplatí zaměstnancům mimořádnou odměnu, která v souhrnu přesáhne 100 milionů korun. Tu si rozdělí zhruba 29 000 provozních pracovníků.

Poště se loni dařilo na balíkovém trhu, kde byla již druhý rok po sobě jedničkou. Meziročně se počet doručených balíků zvýšil o 24 procent. Počet doručovaných dopisů a psaní se snížil zhruba o 12 procent na 490 milionů. "Výnosy z úbytku doručovaných listovních zásilek se snažíme nahrazovat celou řadou aktivit, pozitivní je i rozšíření spolupráce a přehodnocení smluvních vztahů s aliančními partnery," uvedl Zatloukal.

Firma se loni také připravovala na úplnou liberalizaci trhu, ke které došlo od letošního ledna, kdy padl monopol na doručování psaní do 50 gramů s cenou do 18 korun. Investovala do obnovy vozového parku, transformace logistické sítě nebo budování nových poboček v obchodních centrech. "Trh se otevírá postupně již několik let a my se na to průběžně připravujeme. Vstup konkurence na trh listovních zásilek jsme zatím nijak nepocítili," podotkl.

Počet zaměstnanců pošty se loni snížil zhruba o 1050 lidí na 32 150 kmenových pracovníků, letos podnik žádné výrazné snižování počtu nechystá. Loni na podzim naopak musel personální stav zvýšit o zhruba 2500 až 3000 externích zaměstnanců kvůli převzetí distribuce deníků a časopisů od společnosti Mediaservis a také pro zvládnutí mimořádných objemů vánočního provozu.

Česká pošta aktuálně provozuje 3238 poboček, z toho kolem 200 by letos mohla převést na franšízy a provozovat je přes partnery.

 

Právě se děje

Další zprávy