Praha - Dovoz piva do Česka rekordně roste. V období od ledna do konce října letošního roku se do země dovezlo 762 tisíc hektolitrů zlatavého moku, více než dvojnásobek celkových loňských dovozů.
"Z toho 430 tisíc hektolitrů pocházelo z Polska," uvedl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.
Většina dovozu připadá na piva privátních značek obchodních řetězců. Veselý odhadl, že letošní objem dovozu přesáhne 850 tisíc hektolitrů.
"Nemá to nic společného s Polskem. Je tam napsáno Vyrobeno v EU," uvedl Veselý. Za celý loňský rok se do Česka dovezlo 319 tisíc hektolitrů piva ze zahraničí.
České pivovary od výroby pod privátními značkami řetězců podle Veselého upouštějí. "Požadavky na to pivo jsou takové, že české pivovary už nejsou ochotny to pivo za těch cenových relací vyrábět, to znamená s takovou kvalitou," podotkl šéf pivovarnického svazu.
Tuzemským pivovarům nyní klesá odbyt a pivovarníci očekávají nejvyšší snížení výroby od roku 1989. Již loni vyrobily pivovary v Česku meziročně o šest procent piva méně. Pro letošní rok dosavadní odhady hovoří minimálně o dvanáctiprocentním poklesu trhu. Ze statistiky vyplývá, že na poklesu se podílí více snížení domácí poptávky než vývozu piva. Ten za osm měsíců roku klesl o necelých devět procent.
Nabídku výrobků privátních značek, jejichž cena je zpravidla nižší než u značkového zboží, což je v době hospodářské krize konkurenční výhoda, obchodníci rozšiřují. Řetězce tvrdí, že jejich privátní značky vyjdou levněji, protože je od výrobců nakupují ve větším množství pro několik trhů, na kterých působí. Díky tomu mohou vyjednat lepší cenu.
Privátní značky obchodních řetězců podle loňského průzkumu pravidelně nakupuje více než polovina Čechů. Je to ale méně než například v Maďarsku či na Slovensku.