Billa ovládne české Delvity

Dušan Klimeš
13. 11. 2006 10:00
Brusel - Obchody Delvita, jejíž vlastník se minulý týden rozhodl opustit český trh, odkoupí řetězec REWE. Tedy provozovatel obchodů Billa.

Spolu s výsledky třetího čtvrtletí minulý týden oznámila belgická společnost Delhaize, že v Česku končí. Osud 96 obchodů značky Delvita, které zde má, byl tak dodneška nejistý.

Dnes ale firma oznámila, že německá maloobchodní společnost REWE zaplatí za "lví" supermarkety 100 milionů eur, bezmála tři miliardy korun. Delhaize prodává své obchody REWE za podmínky, že nový vlastník převezme všechny jejich zaměstnance. Transakci ještě musí schválit regulační orgány.

REWE oznámila, že obchody Delvita budou během dvou let přeměněny na Billy.

Dalšími zájemci byly podle všeho řetězce Tesco a Ahold.

Rewe vlastní diskonty Penny Market a supermarkety Billa v počtu asi 240 obchodů. REWE v dubnu uvedla, že chce v Česku v následujících třech až pěti letech investovat zhruba 130 milionů eur, a nevyloučila ani akvizice. Skupině Rewe loni mezi deseti největšími tuzemskými obchodníky patřilo čtvrté místo za Makro&Cash Carry, skupinou Schwarz (diskonty Lidl a hypermarkety Kaufland) a společností Ahold, píše ČTK.

Rewe loni v ČR vykázala obrat 665 milionů eur (zhruba 19 miliard korun) a zaměstnávala 6300 lidí. Obrat celé Rewe Group činil 41,7 miliardy eur (1,2 bilionu korun). Skupina provozuje téměř 12 tisíc obchodů v Německu a 13 evropských zemích a zaměstnává zhruba 261 tisíc lidí.

Těžké rozhodnutí se ztrátou

"Rozhodnutí odejít z České republiky bylo velmi těžké. Plně jsme ale vzali v úvahu zájmy našich českých partnerů i tržní prostředí. Myslíme si, že spojení Delvity s některým z českých řetězců umožní sloučené firmě, aby byla na tamním trhu více  konkurenceschopná," uvedla ve sdělení z minulého týdne Delhaize.

V loňském roce si Delvita připsala ztrátu 839 milionů korun. Předminulý rok to bylo 185 milionů. Celkem si tak firma v Česku nakumulovala ztrátu ve výši 1,75 miliardy korun.

"Český trh je velmi konkurenční a je těžké se na něm udržet. Zvláště v segmentu supermarketů jde skutečně o cenovou válku," říká analytik firmy Incoma Zdeněk Skála.

Musíš být velký

"Pokud se řetězci nepodaří získat významný tržní podíl, není pro něj dobré na trhu zůstávat. A to se stalo Delvitě. Nedokázala se prosadit," dodává. Ta je na našem trhu devátým největším řetězcem s tržbami kolem deseti miliard korun. 

Analytik tipuje, že zdaleka nejde o poslední firmu, která tuzemský trh opustí. "Dočkáme se dalšího spojování a vzájemného odkupu, aby nakonec zůstalo jen několik opravdu silných hráčů," míní Skála.

Třetí vzadu?

V červnu již z Česka odešel francouzský Carrefour, majitelem obchodů se stalo Tesco.

Naopak Ahold si loni na podzim pořídil obchody Julius Meinl. Právě s touto firmou ale jednala společnost Delhaize o fúzi na nadnárodní úrovni. Z těchto jednání nakonec sešlo.

Ahold ovšem opouští Polsko a Slovensko, aby se mohl plně věnovat svým obchodů Albert a Hypernova v Česku.

Na pole supermarketů má ale v plánu "zaútočit" i firma Spar. Zatím v Česku budovala pouze hypermarkety. To se ale změní, neboť v prosinci otevře svůj první supermarket v Třebíči a do tří let by ráda měla až 150 nových prodejních míst.

 

Právě se děje

Další zprávy