Banky "nabíjejí" své karty službami

Dušan Klimeš
28. 6. 2006 0:00
Praha - Zatímco v západní Evropě jsou kreditní karty běžné, nové trhy východní Evropy si na ně zvykají jen těžko. Banky to chtějí změnit. Uvnitř: ANKETA

Zákazníci bank jsou ovšem stále náročnější a od svých platebních karet chtějí víc než jen možnost platit jimi v obchodě a čerpat úvěr. Mnoho bankovních domů se proto vydává cestou spolupráce s nebankovní institucí, díky čemuž se pokouší svůj produkt zatraktivnit.

Jak? Dnes už ke standardu kvalitnějších karet patří možnost využívat asistenční služby, cestovní pojištění či pojištění právní ochrany.

Úvěr? Díky, ne

Evropskému trhu platebních karet zatím jasně dominují debetní platební karty, tedy ty, které neposkytují žádný úvěrový rámec. Podíl kreditních karet na celkových platbách v rámci Evropy je patnáct procent. V Česku je podíl kreditních karet dokonce jen deset procent.

Naopak vzorem, ke kterému vzhlížejí evropští bankéři, je Velká Británie, která se může pochlubit tím, že zde bylo vydáno více karet kreditních, než debetních. Tam však má tento produkt dlouhou tradici a jedná se o nejrozvinutější trh karet v Evropě.

Ovšem podle odborníků i u nás počet kreditních karet poroste stále rychlejším tempem, neboť zájem o tento produkt roste spolu se životní úrovní a dobrými ekonomickými podmínkami země.

"Budoucnost kreditních karet v České republice je velmi dobrá. Lidé je používají k platbám za stále menší a menší částky," řekl Bert Pijls, šéf české pobočky Citibank.

Letadlo a karta

Novinkou českého trhu je tento týden ohlášená spolupráce mezi největší bankou světa Citibank a Českými aeroliniemi. Pro své zákazníky připravily kartu, která v sobě spojuje výhody kreditní karty, tedy možnost čerpání úvěru, a věrnostní karty ČSA.

Budova největší společnosti světa Citigroup
Budova největší společnosti světa Citigroup | Foto: Typepad

Při používání karty majitel sbírá "body", které může později vyměnit za některé nadstandardní služby u ČSA či přímo za letenku.

Tento koncept však není ve světě ničím novým. Stejný model Citibank aplikuje v Americe již dvacet let, kde spolupracuje s American Airlines.

Úvěr s MTV

Ovšem i jiné letecké společnosti jako British Airways či Lufthansa spolupracují s různými finančními skupinami a produkují takzvanou co-brandovanou kreditní kartu.

Společné programy však fungují nejen s leteckými společnostmi. Citibank své úvěrové karty vydává například i s hudební televizí MTV či ropnou společností Shell. U nás už si obdobnou spolupráci vyzkoušela se společností Eurotel.

 

Právě se děje

Další zprávy