Praha – Internetová banka Zuno je na prodej. Po čtyřech letech je stále ztrátová a rakouská skupina Raiffeisen Bank International se jí rozhodla zbavit. Informují o tom Hospodářské noviny, které mají k dispozici takzvanou iniciační nabídku rozeslanou případným zájemcům.
O možném prodeji banky nebo sloučení s tuzemskou Raiffeisenbank, která je pro ni sesterskou společností, se hovoří přinejmenším od poloviny roku 2013.
Zuno v Česku vystřídala během krátké doby několik šéfů. "Zuno je samostatné a nebude se ani integrovat, ani prodávat, ani zavírat. Máme tři roky na to, být v zisku," říkal před rokem její nový šéf Peter Lakata v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
"Pro klienty banky se nemění vůbec nic. Všechny služby, kampaně, aktivity a projekty Zuno pokračují," řekl Vladimír Michna, mluvčí banky. Raiffeisen Bank International se k prodeji Zuno podle něj rozhodla v důsledku vývoje na evropských bankovních trzích. Příchod případného nového investora prý banka vnímá jako příležitost k dalšímu růstu.
Nízkonákladová banka Zuno začala působit v roce 2010 na Slovensku, kde má nyní 140 tisíc klientů, o rok později vstoupila na český trh, kde zatím získala zhruba 90 tisíc klientů. Původně avizovaný vstup do Polska či Maďarska pak zrušila. Internetová banka měla v Česku jedinou "kamennou" pobočku, jejíž provoz ale později omezila.
Zuno lákala na slušně úročený spořicí účet, který oproti konkurenci umožňoval osvobození výnosů od daně. O tuto výhodu ale přišel poté, co ministerstvo financí zpřísnilo pravidla. Podobně jako další nové banky nabízí Zuno i běžný účet s nulovými či nízkými poplatky za základní služby.
Podle Hospodářských novin je ale Zuno hlavní bankou jen pro část svých klientů. Většina jich proto využívá jen málo služeb, takže z nich banka nemá dostatečné příjmy. Citelným handicapem je fakt, že se Zuno neprosadilo na trhu s úvěry. Dokázala rozpůjčovat jen sedm procent získaných vkladů. V době levných peněz se tak dotování nadstandardně úročených vkladů, na něž banka získávala nové klienty, stalo přítěží.
Zájemci o banku s necelými dvěma stovkami zaměstnanců mají na podání nezávazné nabídky čas do poloviny února. Poté vybraní uchazeči dostanou možnost provést hloubkovou prověrku údajů, tzv. due diligence.