Za socialismu patřily Seaty mezi nejprodávanější západní vozy v Československu. Jak jezdí dnes?

Jiří Kaloč
3. 5. 2018 13:46
Španělská automobilka Seat je dnes stejně jako Škoda součástí koncernu Volkswagen. Když však v 50. letech minulého století začínala, vyráběla v licenci modely turínského Fiatu. Až v 70. letech přišel vývoj vlastních modelů, nicméně do jejich předchůdců se Španělé i předtím snažili vložit část svých nápadů. Podívejme se na čtveřici youngtimerů, které jsme si v rámci prezentace současných vlajkových lodí Seatu Ateca FR, Leon Cupra R a nové značky Cupra respektive modelu Cupra Ateca mohli prohlédnout a tři z nich i vyzkoušet.

Shodou okolností jsou dva z nich - Seat 800 a 850 - jen španělskou obdobou nejprodávanějších automobilů západní provenience, které se kdy dovážely do socialistického Československa. Na českém "trhu" měly samozřejmě značku Fiat.

Starší řada Fiat 600/600 D byla počtem 17 397 vůbec nejprodávanější, mladších "osmsetpadesátek" se prodalo jen o 161 méně. Oba automobily nabízel jak Tuzex za "legendární" bony, tak Mototechna. Tam Fiat 850 prodávali v roce 1972 za 52 tisíc korun. Jen pro srovnání - legendární kupé Škoda 110 R v roce 1970 stálo 69 tisíc korun.

Seat 1200 Sport Bocanegra (1975-1981)

Zadní kola SEATu 850 Sport Spider poháněl řadový čtyřválec o objemu 0,9 litru a výkonu 38 kW. 3652 mm dlouhý kabriolet s rozvorem 2027 mm a pohotovostní hmotností 730 kg mohl jet nejvyšší rychlostí až 150 km/h. Karoserii navrhl slavný Giorgetto Giugiaro, který tehdy pracoval pro studio Bertone, jehož logo najdete  na boku vozidla. Krásně zrenovovaný oranžový Sport Spider jsme si vyzkoušet bohužel nemohli. Není totiž součástí sbírky veteránů španělské automobilky jako předchozí tři modely, ale patří Petrovi Fulínovi. Známý automobilový závodník je, mimochodem, úřadujícím mistrem Evropy v seriálu cestovních vozů ETCC, přičemž tento titul získal právě za volantem speciálu SEAT Leon Cup Racer. 

 

Právě se děje

Další zprávy