Za socialismu patřily Seaty mezi nejprodávanější západní vozy v Československu. Jak jezdí dnes?

Jiří Kaloč
3. 5. 2018 13:46
Španělská automobilka Seat je dnes stejně jako Škoda součástí koncernu Volkswagen. Když však v 50. letech minulého století začínala, vyráběla v licenci modely turínského Fiatu. Až v 70. letech přišel vývoj vlastních modelů, nicméně do jejich předchůdců se Španělé i předtím snažili vložit část svých nápadů. Podívejme se na čtveřici youngtimerů, které jsme si v rámci prezentace současných vlajkových lodí Seatu Ateca FR, Leon Cupra R a nové značky Cupra respektive modelu Cupra Ateca mohli prohlédnout a tři z nich i vyzkoušet.

Shodou okolností jsou dva z nich - Seat 800 a 850 - jen španělskou obdobou nejprodávanějších automobilů západní provenience, které se kdy dovážely do socialistického Československa. Na českém "trhu" měly samozřejmě značku Fiat.

Starší řada Fiat 600/600 D byla počtem 17 397 vůbec nejprodávanější, mladších "osmsetpadesátek" se prodalo jen o 161 méně. Oba automobily nabízel jak Tuzex za "legendární" bony, tak Mototechna. Tam Fiat 850 prodávali v roce 1972 za 52 tisíc korun. Jen pro srovnání - legendární kupé Škoda 110 R v roce 1970 stálo 69 tisíc korun.

Seat 850 Spider (1969-1971)

Posledním modelem naší krátké exkurze do historie španělské automobilky SEAT je elegantní kabriolet SEAT 850 Sport Spider. Dvoumístný roadster s plátěnou stahovací střechou se vyráběl pouze tři roky, zatímco jeho předobraz Fiat 850 Spider od roku 1965 až do roku 1973. Celkem bylo těchto kabrioletů vyrobeno více než 130 tisíc, se značkou SEAT jich však vzniklo pouze 2500. Dodatkové označení Sport Spider mělo samozřejmě svůj důvod. Fiat totiž měl jméno Spider na Pyrenejském ostrově už zaregistrované, a tak ho Španělé v původní podobě nemohli použít.  

 

Právě se děje

Další zprávy