Aukční síň RM Sotheby's původně očekávala sumu šplhající až k 60 milionům dolarů, nakonec Ferrari 330 LM/250 GTO z roku 1962 "zklamalo". V pondělí večer se na aukci v New Yorku vydražilo za 51,7 milionu dolarů, zhruba 1,2 miliardy korun, včetně všech poplatků. I to ale stačilo k tomu, že se červené kupé od věhlasného Sergia Scagliettiho stalo druhým nejdražším autem planety - minimálně prodaným veřejně - hned po Mercedesu 300 SLR Uhlenhaut a také nejdražším Ferrari. Zároveň jde zatím o nejdražší auto letošního roku.
V žebříčku aut se vzpínajícím se koněm přeskočilo jinou 250 GTO, která se v srpnu 2018 prodala za 48,405 milionu dolarů. Shodou okolností ji tehdy vydražila také síň RM Sotheby's. A aby těch 250 GTO nebylo málo, také třetí historicky nejdražší Ferrari spadá do této modelové řady, v roce 2014 se prodalo za 38,115 milionu dolarů. Dodejme, že po započtení inflace by obě částky byly o něco vyšší než v době prodeje.
Ferrari 250 GTO, kterých vzniklo 36 kusů, je každopádně mezi milovníky Ferrari a sběrateli fenomén, za nějž se - evidentně - nebojí utrácet astronomické sumy. A pokud bychom to měli ještě více zobecnit, vozy Ferrari jako takové jsou fenomén. Web Classic.com, který shromažďuje data z veřejných aukcí, například uvádí, že z patnácti nejdražších automobilů prodaných letos v aukcích nemají jen tři logo automobilky z Maranella.
"GTO reflektuje sílu a stabilitu trhu pro ta nejlepší Ferrari, a to navzdory nestálé ekonomické situaci," komentuje magazín Fortune aktuální aukci i obecné výsledky modelů Ferrari ve veřejných aukcích v letošním roce. 330 LM/250 GTO z newyorské aukce přitom překonala dosavadního letošního rekordmana, model 412P Berlinetta, o skoro 21,5 milionu dolarů.
Čím je vlastně auto s výrobním číslem 3765 zvláštní, že jej nyní již předchozí majitel z Ohia po téměř čtyřiceti letech prodal za více než miliardu? Především je to jediné GTO, které v roce 1962 závodilo pod hlavičkou továrního týmu Scuderia Ferrari ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans (byť nedojelo). V témže roce také auto s číslem sedm skončilo celkově druhé a první ve své kategorii v tisícikilometrovém závodě na Nürburgringu a továrna jej nasadila i do několika dalších závodů.
Hodnotu dále zvyšuje i fakt, že původně byl v autě zabudovaný čtyřlitrový dvanáctiválec s výkonem 291 kilowattů, kterým se vůz odlišoval od ostatních GTO s třílitrovým dvanáctiválcem a především nižším výkonem. Žádné jiné GTO tento motor nikdy nedostalo. Později ale i kvůli spolehlivosti putovala pod kapotu opět třílitrová jednotka, která je v něm dodnes. Spoustu cen a chvály posbíralo auto i po závodní kariéře na různých přehlídkách elegance po celém světě.
Kdo se stal novým majitelem unikátního Ferrari RM Sotheby's pochopitelně nezmiňuje, magazín Fortune ale uvádí, že se o auto přehazovali dva zájemci, z nichž ten nakonec vítězný byl osobně přítomen v sále během aukce.