Volvo plní sliby. Už bude vyrábět jen auta, která nemohou jet více než 180 km/h

Martin Přibyl Martin Přibyl
20. 4. 2020 6:01
V evropských továrnách automobilky Volvo, tedy ve švédské Torslandě a belgickém Ghentu, by se v pondělí 20.4. měla podle informací z firmy po krátké „koronavirové“ pauze opět rozběhnout výroba. Vynucená přestávka znamená také rychlejší příchod nového modelového roku a splnění slibu, který dalo Volvo vloni v březnu. Všechna nová Volva budou mít omezovač na 180 km/h.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Michael Kudela

Volvo tak ve své podstatě sahá k podobnému kroku, kterým je džentlmenská dohoda mezi německými výrobci, již maximální rychlost omezují na 250 km/h. I takové tempo je ale podle švédské automobilky příliš nebezpečné.

"Problém s vysokou rychlostí spočívá v tom, že po překročení určité rychlosti palubní bezpečnostní technologie a systém chytré infrastruktury nemají možnost nadále předcházet dopravním nehodám končícím vážnými a smrtelnými zraněními," psala značka vloni v tiskové zprávě.

Na svém webu také automobilka argumentuje brzdnou dráhou. Pro zastavení z 250 km/h je podle ní zapotřebí vzdálenost 280 metrů, ze 180 kilometrů za hodinu stačí 150 metrů. Své rozhodnutí odůvodňuje i menším opotřebením vozu a nižšími emisemi.

Celkově vzato se v praxi omezení rychlosti dotkne jen německých zákazníků značky, případně těch, kteří do Německa cestují. V ostatních zemích je omezovač relativně vysoko nad povoleným dálničním limitem.

"Ačkoli není omezení maximální rychlosti léčbou na vše, určitě má smysl, i kdybychom prostřednictvím tohoto kroku měli zachránit jen jediný lidský život," prohlásil před rokem šéf Volva Håkan Samuelsson. Automobilka podle něj svým krokem chce zahájit diskusi o tom, jakými technologiemi mají automobilky ovlivňovat chování řidičů tak, aby jezdili bezpečněji.

Firma plánuje rovněž omezení rychlosti pomocí tzv. geofencingu. Nejvyšší možná rychlost auta se tedy ještě sníží například v blízkosti školy nebo podle aktuálního stavu vozovky.

U odborníků na dopravní bezpečnost našlo Volvo pochopení, kvitoval ho například Roman Budský z Platformy Vize 0.

Ostatní automobilky přijaly rozhodnutí Švédů spíš zdrženlivě. Šéf koncernu PSA (Peugeot, Citroën, Opel) Carlos Tavares podobná opatření odmítl. Evropa podle něj stojí na svobodě. Navíc si do Volva rýpl, jestli prý náhodou omezení nevychází z techniky vozů. "Lze si klást otázku, jestli toto rozhodnutí nepadlo i proto, že výrobky určité věci prostě nezvládnou," prohlásil vloni na ženevském autosalonu.

Ať tak či onak, Volvo vytrvalo a změna, která měla přijít v průběhu května s modelovým rokem 21, přišla kvůli odstávce továren o pár týdnů dříve. Až se tedy v pondělí opět otevřou prodejny aut, do výroby půjdou zadat jen Volva s rychlostí omezenou na 180 km/h. Volva s vyšší maximální rychlostí půjdou pořídit jen ze skladových zásob prodejců.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Írán odškodní rodiny cizinců, kteří zemřeli při sestřelení ukrajinského letadla

Teherán souhlasí s odškodněním rodin cizinců, kteří zemřeli v lednu při zkáze ukrajinského dopravního letadla sestřeleného Íránem. Dnes to podle agentury AP prohlásila švédská ministryně zahraničí Ann Lindeová. Sestřelení letadla 8. ledna krátce po startu z teheránského letiště si vyžádalo životy všech 176 lidí na palubě. Írán se po třech dnech přiznal, že jeho armáda ukrajinské letadlo neúmyslně a v důsledku lidské chyby sestřelila.

"Podepsali jsme dohodu o vzájemném porozumění, že budeme nyní společně s Íránem vyjednávat o odškodnění, o kompenzacích pro příbuzné obětí," řekla Lindeová švédské tiskové agentuře TT. Na otázku, zda Írán skutečně vyplatí odškodné, Lindeová odpověděla, že o tom není pochyb.

Švédsko s Kanadou, Ukrajinou, Británií a s Afghánistánem postupují společně s cílem vymoci na Íránu odškodné. "Očekáváme, že velmi brzy budeme mít první vyjednávání s konkrétními výsledky," řekla šéfka švédské diplomacie.

Další zprávy