V Moskvě jezdí méně aut, kde jsou jejich majitelé? Zřejmě prchli do zahraničí

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
28. 2. 2023 11:17
Osobních aut v Moskvě a dalších regionech v roce 2022 ubylo. Ruský deník Kommersant se tomuto neobvyklému jevu snažil přijít na kloub a zjistil, že pokles registrovaných vozidel se kryje s místy, odkud ze strachu před mobilizací odešlo do ciziny nejvíce lidí.
Foto: Moskevská tisková agentura

Kommersant nahlédl do statistik Státní dopravní inspekce, aby z nich vyčetl, že ke konci roku 2022 bylo v Rusku registrováno 60,45 milionu motorových vozidel. To je sice o 312 tisíc nebo také o půl procenta více než v roce 2021. Ale jak noviny zároveň upozorňují, v předchozích třech letech rostl vozový park nesrovnatelně rychleji, pokaždé o 1,4 - 1,9 procenta.

I když v celonárodním měřítku auta pomalu přibývají, jsou regiony, ze kterých zcela nečekaně mizí. Situace je o to překvapivější, že jde o místa, která v Rusku patří k těm bohatším: v Moskevské oblasti loni ubylo 11 100 osobních aut, v Petrohradě rovných 11 tisíc, v Saratovské oblasti 7900, v Krasnodaru 7300. A noviny si položily otázku, co za tím vězí.

Kommersantem oslovený místopředseda Národní automobilové unie Anton Šarapin přišel s odvážnou teorií: ve skutečnosti prý auta nikam nemizí, to se jen jejich majitelé snaží vyhnout pokutám ze stacionárních radarů a platbě pojištění, proto je raději odhlásí z provozu. "Že je mohou odchytit dopraváci, takové řidiče nevyděsí," míní Šarapin.

Prezident Moskevské rady pro právní ochranu majitelů aut Viktor Travin ale tuto verzi považuje za nepravděpodobnou. Pokud řidič po ukončení registrace nepředá espézetky dopravnímu inspektorátu, jsou podle Travina automaticky zapsány na seznam hledaných.

"Když pak takové auto zastaví policie, zhodnotí to jako jízdu s falešnými registračními značkami. A ta se trestá odnětím svobody až na šest měsíců," upozorňuje Travin a přidává vlastní teorii. "Loni zemi opustilo mnoho Rusů kvůli zahájení vojenské operace a vyhlášení částečné mobilizace. Mnozí překročili hranice ve svých autech, když je předtím odhlásili, aby je mohli použít na novém místě."

Viktor Travin nevylučuje ani účelové odhlášení aut z registru, zejména pak těch terénních. Vozy s pohonem všech kol totiž mohou být podle ruské legislativy zabaveny k vojenským účelům. Jejich majitelé auta podle Travina odhlásili, aby je nechali úředně zmizet.

Takový postup připouští i Kommersantem oslovený koordinátor hnutí "Modré kbelíky" Petr Škomatov. Zároveň však upozorňuje, že "loňský exodus obyvatel Moskvy byl významný".

Za dobu, kdy je ruský centrální registr aut v provozu, klesl počet aut v hlavním městě historicky vůbec poprvé: konkrétně o 16 600 na 4,13 milionu vozidel.

 

Právě se děje

Další zprávy