Uskladnili jste letní pneumatiky dobře? Nesprávným uložením se mohou zničit. Přinášíme pár rad

Eva Srpová Eva Srpová
20. 11. 2017 15:51
Z průzkumů vychází, že až třetina řidičů uskladňuje pneumatiky špatně. Nevhodné uložení je ale velmi znehodnocuje, zničí je. Pokud jste už přezuli na zimní a letní kola odložili do garáže nebo se na to teprve chystáte, projděte si návod, jak postupovat tak, aby vám pneumatiky sloužily co nejdéle.
Kdo nechce zaplatit za uskladnění plášťů v pneuservisu, měl by pneumatiky ošetřit a především správně uložit, aby se neznehodnotily.
Kdo nechce zaplatit za uskladnění plášťů v pneuservisu, měl by pneumatiky ošetřit a především správně uložit, aby se neznehodnotily. | Foto: iStock

Povinnost mít na autě obuté vhodné pneumatiky v případě, že to vyžaduje počasí nebo příslušná dopravní značka, platí od prvního listopadu. Mnoho řidičů už letní pneumatiky za zimní vyměnilo, jiní se na to teprve chystají.

Letní obutí ale nestačí jen sundat a strčit do garáže. Vyžaduje také ošetření a především správné uložení. Přinášíme pár rad, jak postupovat.

E-shop Pneumatiky.cz provedl mezi svými zákazníky průzkum a zjistil, že 14 % řidičů skladuje pneumatiky kdekoliv, třeba i na zahradě, 16 % řidičů je dá kamkoliv, kde je místo, ale přikryje je plachtou, 55 % řidičů pneumatiky balí a chrání před slunečním zářením a 15 % řidičů využívá uložení plášťů v pneuservisu.

Z toho tedy vyplývá, že třetina řidičů skladuje pneumatiky nesprávně. Vystavují je totiž UV záření, vlhkosti nebo kontaktu s různými látkami, které jim škodí (pohonné hmoty, mazivo).

Pneumatikám přitom nejvíce škodí vlhko, horko, nečistota, ale i průvan. Nejvíce trpí, pokud na ně dlouhodobě svítí slunce. Kvůli všem výše zmíněným faktorům totiž pláště rychleji stárnou a znehodnocují se.

Pneumatiky také nestačí jen sundat z auta a odložit. Potřebují ošetření, tedy je důležité je omýt, osušit a doporučuje se také vydolovat ze vzorku vražené kamínky. 

"Před uložením si označte pozici, kterou pneumatiky na autě zaujímaly. Pláště na přední ose se totiž díky většímu zatížení a přenosu síly během zatáčení rychleji opotřebovávají. Výměnou pozic proces opotřebení dokážete zpomalit," radí ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Zásadní je především to, jak pneumatiky uskladníte, tedy v jaké poloze. Pokud měníte sadu, která má i svá kola, skladujte je na sobě, tedy v komínku, případně je můžete v garáži na stěně pověsit za kola. Ve specializovaných obchodech prodávají i speciální stojany.

Důležité je čas od času pneumatiky dofouknout. Pokud se vypustí, mohou se snadno deformovat.

Jestliže měníte jen pláště, nesmí se ani skládat do komínku, ani věšet, prověsily by se. Je potřeba je postavit, a to ve vertikální poloze. Zároveň by se měly alespoň jednou za měsíc pootočit, aby se posunulo s plochou, na které pneumatiky stojí. Tím se zabrání deformaci.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Španělské státní dráhy Renfe Operadora jednají o převzetí podílu 50 procent ve společnosti Leo Express. Informoval o tom list El País

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Brazilský nejvyšší soud zrušil rozsudek, který uznal bývalého prezidenta Luize Inácia Lulu da Silva vinným v korupční kauze

Brazilský nejvyšší soud zrušil rozsudek, který uznal bývalého prezidenta Luize Inácia Lulu da Silva vinným v korupční kauze. Podle soudce Edsona Fachina případ nespadal do kompetence soudu ve městě Curitiba, který rozsudek vynesl, napsala agentura Reuters. Soudce proto nařídil, aby se případem znovu zabýval federální soud v Brasílii. Proti rozhodnutí se státní zástupce odvolá. Lula obvinění z úplatkářství dlouhodobě odmítá.

Zdroj: ČTK
Další zprávy