Osud tomu chtěl, že dvě automobilky, které spolu dnes soupeří o titul té úplně největší na celém světě, totiž Volkswagen a Toyota, vznikly ve stejném roce.
Zatímco Volkswagen však začínal zcela od nuly, Toyota už předtím existovala. I když otec zakladatel Sakichi Toyota se proslavil nejdříve jako výrobce tkalcovských stavů.
Sakichi v roce 1890 zdokonalil dřevěný ruční stav. Za tento vynález mu byl udělen jeho první patent. Dalším krokem v roce 1896 byl první mechanický tkalcovský stav v tehdejším Japonsku. V roce 1924 byl dokončen tzv. automatický stav Toyoda s průběžnou výměnou tkalcovského člunku, Typ G, který byl v té době označován za nejlepší na světě.
Pomohly peníze od Britů
Patent koupila britská firma Platt Brothers & Co, což byl přední světový výrobce příze a látek v té době a za peníze, které dostal, začal Sakichiho syn Kiichiro Toyota připravovat založení automobilové divize firmy.
V září roku 1934 byl dokončen prototyp prvního automobilového motoru „Typ A". V květnu následujícího roku pak vznikl prototyp osobního vozu „Model A1" a v srpnu roku 1935 byl dokončen prototyp nákladního automobilu „Model G1". Ten se začal prodávat již tři měsíce poté, i když kvůli nepříliš vysoké kvalitě nezískal dobrou pověst.
V květnu roku 1936 byl hotov osobní vůz (Model AA Sedan), o nějž Kiichiro již dlouho usiloval. Jako reklamní tah před premiérou vozu Toyoda byla uspořádána veřejná soutěž, jejímž cílem bylo navrhnout logo. Vítězný návrh obsahoval japonská písmena představující slovo Toyota (namísto Toyoda), umístěná v kroužku. V říjnu roku 1936 se též přejmenovala samotná značka z Toyoda na Toyota.
Během druhé světové války se pochopitelně osobní automobily nevyráběly a po jejím skončení dostaly firmu na nohy zakázky na dodávky nákladních vozů během korejské války.
V březnu roku 1952 sice náhle zesnul zakladatel Toyoty Kiichiro Toyoda, ale firma už dokázala fungovat i bez něho. Sen Kichira Toyody o kvalitním voze, který by byl vyvinut kompletně mateřskou firmou se zhmotnil roku 1955 v podobě modelu Crown.
Corolla je obrovský pojem
Toyota Crown měla ohromný úspěch a objem výroby rostl.
V roce 1964 byla zahájena výroba třetí generace modelu Corona (RT40), který svým úspěchem zdaleka předčil Datsun Bluebird automobilky Nissan, a stal se nejprodávanějším vozem v tehdejším Japonsku.
V roce 1961 byl představen model Toyota Publica určený pro širokou veřejnost; velkým skokem vpřed pak byla Toyota Corolla uvedená na trh v roce 1966. Corolla se pak stala nejprodávanějším vozem v Japonsku na dlouhých 33 let v řadě - od roku 1969 do roku 2001.
Toyota současně vytvořila alianci s firmami Hino Motors, Ltd. (v roce 1966) a o rok později s Daihatsu Motor Co., Ltd. Lze říci, že v daném období byly položeny základy dnešní Toyoty.
Prius je vozem ekologické éry
Prudký růst Toyoty dosáhl vrcholu počátkem 70. let minulého století, kdy se dramaticky zvyšovala výroba i prodej. Na podzim roku 1973 však zasáhla ropná krize, která tento růst náhle zabrzdila.
Jenže právě ropná krize nakonec způsobila, že si Američané oblíbili japonské vozy. Měly totiž výrazně nižší spotřebu, než výrobky z USA.
Toyota se v 80. let dále rozvíjela a vybudovala továrna na území USA i Evropy. Jednou z posledních aktivit v tomto směru bylo i v roce 2005 zahájení výroby malých vozů v Kolíně, ve spolupráci s francouzským koncernem PSA.
Toyota se v posledních desetiletích proslavila zejména výrobou svých ekologických hybridních vozů. Prius se dokonce stal v Japonsku nejprodávanějším automobilem.