Rodinná auta kategorie MPV (multifunkční vozidla) se brání módní vlně obliby poloterénních SUV. Některá jako třeba Peugeot 5008 se jí nechala spláchnout a v nové generaci se tváří jako teréňák. Zakladatel třídy kompaktních MPV Renault Scénic našel jiný recept. "Kola dělají auto," tvrdí s oblibou zejména výrobci slitinových disků. Renault se tohoto rčení chytil.
Rozměry kol se u aut značí v palcích. Minulá třetí generace Renaultu Scénic vyjížděla v základním provedení na patnáctipalcových kolech a maximální rozměr byl sedmnáct palců. Novinka jezdí výhradně na kolech dvacetipalcových! Pro srovnání. Nejlevnější Porsche Cayman má ve standardu osmnáctipalcová kola a Ferrari California devatenáctipalcová.
Největší přínos velkých kol spočívá ve vizuální stránce. Velké disky vyplňují podběhy a autu zkrátka sluší. O testovaných litých kolech na novém Scénicu to rozhodně platí. Renault navíc připravil různé designy ozdobných prvků pro individualizaci kol, které se dají přišroubovat k ráfkům. Nejlevnější Scénic dostane kola ocelová s poklicemi, ale už od druhé výbavy budou jako standard elektrony. Prodloužená verze Grand Scénic jezdí jenom na nich.
Jak rodinné auto na dvacetipalcových kolech jezdí? Kolik budou stát pneumatiky? To jsou otázky, které zájemce o nové auto v této souvislosti určitě napadnou. Renault se na prezentaci dušoval, že měl dost času jednat s dodavateli a ceny pneumatik nepřesáhnou částku, za kterou se běžně kupují gumy na kola sedmnáctipalcová. Nové pneumatiky rozměru 205/55 R17 se dají pořídit pod dva tisíce od neznačkových výrobců a pod tři tisíce od značkových.
Šířka a profilové číslo, tedy výška běhounu u pneumatik nového Renaultu Scénic totiž odpovídá kolům patnáctipalcovým nebo šestnáctipalcovým - rozměr je 195/55 R20. A díky tomu není nutné se bát ani zhoršeného komfortu. Média sice většinou píší, že auta obouvající větší rozměry kol nejsou pohodlná, jenže běžný rozměr dvacetipalcové pneu je třeba 265/45 - takové gumy jsou jako široké šlupičky se špatným tlumením.
To ale nebude případ relativně úzkých a vysokých pneu u Scénicu. Výrobce také argumentuje tím, že si mohl pohrát mnohem více s nastavením tlumičů, protože všechny Scéniky budou mít jednotný rozměr kol. To není u ostatních aut obvyklé.
Jízdní vlastnosti nového Renaultu Scénic i prodloužené verze Grand Scénic jsme testovali na francouzských silnicích a nepřipadaly nám na poměry rodinného auta nekomfortní. Pérování je sice docela tuhé (Grand působil plavněji než krátká verze), ale tlumení většinou dobré. Výjimkou jsou třeba propadlé kanály, jejichž projetí je hodně slyšet. Neměli jsme zatím možnost auto testovat na vyloženě děravé silnici typu některých českých okresek.
Projev nového Renaultu Scénic v zatáčkách na kvalitním asfaltu se mezigeneračně zlepšil. Auto působilo suverénně a neochvějně, naklánělo se mnohem méně než předchůdce. Velmi dospěle se chovalo zejména při vysokých rychlostech na dálnici, kde ale zároveň zejména u těžší dieselové verze byl docela slyšet hluk z odvalování gum.
I díky dvacetipalcovým kolům se Scénic nese nad silnicí o čtyři centimetry výš než předchůdce a může tak částečně konkurovat vozům SUV při pohybu mimo asfalt. Přitom se díky vylepšení aerodynamiky a pneumatikám s menším třením u většiny srovnatelných motorů o pár desetin litru snížila spotřeba paliva.
Obří kola nejsou jedinou mezigenerační změnou u Renaultu Scénic. Jiné je například i pojetí interiéru a koncept sedadel. Podrobnosti najdete v první rozsáhlé recenzi Renaultu Grand Scénic. Prodloužená verze by měla i nadále tvořit většinu prodeje. "Předpokládám ale, že se poměr sníží ze 70:30 na 60:40," tvrdí produktový manažer modelu Roman Sládek. Nový Renault Scénic se na českém trhu začne prodávat na přelomu roku, ceny by mohly být známy o něco dříve.