Test: Přidání plastových dílů vzhled Škody Rapid Scoutline pozvedlo. Jízda se však nezměnila

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 18. 2. 2016 23:47
Škoda sice téměř opustila řadu Greenline, zákazníkům však nabízí čím dál větší paletu vizuálně odlišených verzí jinak technicky identických aut. Novinkou je Rapid Scoutline, brzy se s tímto přidaným jménem v názvu přestaví i Fabia Combi a z jiného soudku bude zase Superb SportLine. V recenzi se věnujeme modelu Rapid Spaceback Scoutline.
Rapid se sice tváří jako auto s terénními schopnostmi, ve skutečnosti však zvládne jen stejné podmínky jako každé jiné osobní auto s pohonem předních kol.
Rapid se sice tváří jako auto s terénními schopnostmi, ve skutečnosti však zvládne jen stejné podmínky jako každé jiné osobní auto s pohonem předních kol. | Foto: Radek Pecák

Rapid s karosářskou variantou Spaceback je určitě pohlednější vůz, než je původní liftback se stupňovitou zádí. Platí to o základním modelu a ještě mnohem více o dvou odvozených verzích.

Zatímco varianta Monte Carlo dodává vozu nádech sportovnosti (byť motor i podvozek zůstávají na svém původním nastavení), Scoutline je zase určena pro ty, jejichž vkus je více zaměřen na offroadové automobily.

Technika, a dokonce i výška podvozku, zůstávají ovšem shodné. Jde tedy opravdu jen o designovou záležitost.

Chlapácký výraz dodává vozu stříbrný kus plastu pod zadním nárazníkem.
Chlapácký výraz dodává vozu stříbrný kus plastu pod zadním nárazníkem. | Foto: Radek Pecák

Auto v této verzi je oproti Rapidu ve výbavovém stupni Style, z něhož vychází, o 36 000 Kč dražší. Konkrétně námi testovaná varianta s benzinovým turbomotorem 1,4 TSI s výkonem 92 kW a automatickou převodovkou by bez přidaných plastů na karosérii stála 454 900 Kč, takto zákazník platí 490 900 Kč. To je samozřejmě proklatě blízko půlmilionové hranici a je samozřejmě jen otázkou priorit, zda nesáhnout už třeba po Octavii.

Na druhou stranu, je třeba Škodě přiznat, že těch 36 000 Kč si neúčtuje pouze za plastové komponenty. Ve výbavě je oproti zmíněné verzi Style řada prvků navíc. Například tempomat, kola z lehkých slitin, mlhová světla, kožený volant nebo rezervní kolo.

Přestože designéři navrhli přidání plastů po celém obvodu karosérie (masivní stříbrné díly se nacházejí ve spodní části předního i zadního nárazníku a černé lemy jsou pod prahy i v obloucích kolem kol), celek působí vyváženým a kultivovaným dojmem. Vydařený optický vjem ještě dotvářejí stříbrné kryty horní části vnějších zpětných zrcátek.

Foto: Radek Pecák

Uvnitř už se žádná hra na offroadový charakter nekoná. Naopak tvůrci interiéru vsadili na sportovní vzhled, čemuž odpovídá volant zploštělý ve své dolní části, sedačky s integrovanou opěrkou hlavy a černou potahovou látkou nebo kovové pedály.

S autem jsme během testování najeli více než sedm stovek kilometrů v nejrůznějších podmínkách a na téměř všech typech silnic a povrchů, které jsou v tuzemsku zastoupeny.

Test prokázal, že ne vždy jde vzhled ruku v ruce s příjemnými jízdními vlastnostmi. Zatímco běžně jezdí řadová Škoda Rapid na patnáctipalcových kolech, u řady Scoutline jsou montovány šestnáctipalcové, a za příplatek, což byl i náš případ, lze získat dokonce sedmnáctipalcové.

Auto na nich pochopitelně pěkně vypadá, nízkoprofilové pneumatiky se ale nedokážou dost dobře vyrovnat s dlažebními kostkami, tramvajovými kolejemi a výmoly na silnici. Setkání s takovýmito pastmi je pak pro posádku uvnitř dost nepříjemné. V případě šestnáctipalcových pneumatik by se na stejné trase jezdilo o poznání komfortněji. Jízdní vlastnosti Scoutline se v takovém případě nijak neodlišují od "civilnějších" provedení Rapidu Spaceback.

Velká kola sice zvyšují optickou přitažlivost auta, dobře se však s nimi jezdí pouze na kvalitních silnicích.
Velká kola sice zvyšují optickou přitažlivost auta, dobře se však s nimi jezdí pouze na kvalitních silnicích. | Foto: Radek Pecák

Doporučujeme proto si za větší kola nepřiplácet. Těm, kteří občas potřebují sjet ze silnice například na polní cestu, pak naopak radíme zvolit za podobné peníze (5400 Kč) takzvaný paket pro špatné cesty. Ten obsahuje jednak kryt motoru a převodovky, ochranu lanovodu ruční brzdy a zejména zvýšení podvozku oproti standardu. Vpředu se jedná o patnáct, vzadu o dvanáct milimetrů.

Příjemným překvapením při testování byla jednak dynamika auta a rovněž spotřeba.

Přestože jde o nejsilnější motorizaci, která je v současné době pro model Rapid dostupná (maximální rychlost činí až 205 kilometrů v hodině), spotřeba ve městě nepřekonala během testování hranici sedmi litrů. Při respektování devadesátikilometrového limitu na venkovských silnicích jsme podle palubního počítače jezdili s průměrem 4,5 litru na sto kilometrů, dálniční "stotřicítka" pak znamenala zvýšení apetitu motoru na 6,3 litru. 

O nejprodávanějších verzích modelu Škoda Rapid Spaceback si více přečtěte zde. 

 

Právě se děje

Další zprávy