reklama
 
 

Škoda Octavia je lídrem evropského trhu s pohonem 4x4. Automobilka přidá další modely a verze

27. 1. 2016 13:54
Už přes půl milionu aut, která mají zabudován pohon všech kol, prodala ve své novodobé historii mladoboleslavská Škodovka. Na tuto kategorii vozů se chce v budoucnosti ještě více soustředit.

Od roku 1999, kdy elektronicky přiřaditelný pohon všech kol dostala Octavia Combi první generace, prodala mladoboleslavská automobilka 504 000 aut. "Konkrétně Octavia je už několik let po sobě lídrem evropského trhu s pohonem 4x4 v segmentu kompaktních aut," sdělil v Rakousku při prezentaci současného portfolia modelů Škoda s pohonem všech kol mluvčí Škody Zbyněk Straškraba.

Podstatný nárůst zájmu o pohon všech kol dealeři značky registrují v posledních sedmi letech. Mezi roky 2008-2015 se objem podaných škodovek 4x4 oproti předcházejícímu stavu postupně ztrojnásobil. V loňském roce byl pohon všech kol zabudován již do 67 500 kusů z celkového množství vyrobených škodovek.

Největší oblibě se zejména octavie a superby ve verzi kombi těší v zemích, kde lze výhody této koncepce ocenit v poměrně velké části roku. "Jedná se o Norsko, Finsko, Švýcarsko a Rakousko, ale také o Španělsko a Polsko," vypočítává Straškraba. 

V současné době nabízí automobilka Škoda pohon 4x4 také pro vůz Yeti a Superb. Octavia a Superb jsou k dispozici jak s karosérií liftback, tak i kombi. Posledním novým modelem, v němž řidiči mohou využívat přednosti pohonu všech kol, je Octavia RS s dieselovým motorem.

Nejčastěji si zákazníci objednávají pohon 4x4 ve voze Yeti. "Tam je poměr vozů s pohonem všech kol oproti verzi s poháněnou pouze přední nápravou 1:2, superbů 4x4 se vyrábí 20 procent a octavií 4x4 v současné době 13 procent. Zájem však stále roste," dodává mluvčí.

Počet prodaných "čtyřkolek" se výrazně navýší během příštího roku, kdy se začne naplno vyrábět nový velký sportovně-užitkový vůz Škoda. Vyloučen není ani příchod dalších modelů a odvozených verzí s touto koncepcí.

Všechny modely jsou vybaveny pátou generací elektronicky řízenou lamelovou spojkou na zadní nápravě. Řídicí jednotka na základě dat od snímačů neustále vyhodnocuje ideální hnací moment pro přední a zadní nápravu. Pokud vůz brzdí motorem nebo jede s nízkým zatížením motoru, je připojen pohon pouze přední nápravy, čímž se snižuje spotřeba paliva.

"Pokud je celý systém správně nastaven, je naprosto spolehlivý a bezporuchový," tvrdí Jan Štěpánek, který v automobilce pracuje na vývoji podvozků nových vozů. "Jedinou podmínkou je výměna oleje a filtru v zařízení jedenkrát za tři roky," dodává.     

autor: Radek Pecák | 27. 1. 2016 13:54

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama