Skoro tisícovka na hodinu. V Paříži prošlo drahé parkování, volby byly "směšné"

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
5. 2. 2024 14:00
Pařížané si o víkendu odhlasovali trojnásobné zvýšení poplatků za parkování, týkat se má větších a těžších aut. Účast lidí na referendu však byla mizivá a v tisku i na sociálních sítích se objevují názory, že radnice volby účelově zmanipulovala.
Foto: Jan Matoušek

Starostka Paříže Anne Hidalgová označila drastické zvýšení parkovacích poplatků v hlavním městě za vítězství demokracie. "Pařížané se vyslovili jasně," nešetřila v neděli večer nadšením, když komise sečetla volební výsledky.

Na pohled vypadá číslo pěkně: 54,55 procenta místních obyvatel se vyslovilo pro to, aby motoristé "s těžkými, objemnými a životní prostředí znečišťujícími" auty platili za parkování citelně víc peněz. Radnice, kterou ve společné koalici ovládají socialisté a Zelení, svou kampaň postavila na boji proti velkým SUV, která podle ní v ulicích zabírají zbytečně mnoho místa. "Čím větší, tím špinavější" bylo jedno z hesel kampaně.

Ve výsledku se však opatření dotkne všech aut, která váží více než 1,6 tuny. A do této kategorie spadají nejen vozy SUV, ale i většina hybridních modelů nebo větších kombíků. Například Škoda Superb s automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Výjimku mají elektromobily, u kterých se hmotnostní hranice posunula na dvě tuny. I tady však drastickým poplatkům uniknou jen modely s menší baterií - například v Česku nabízený Enyaq s úložištěm na 77 kWh energie podmínku levnějšího parkování nesplní.

Čím déle auto na pařížské ulici zůstane, tím vyšší má být sazba: jedna hodina vyjde v přepočtu na 450 korun, šest hodin má stát 5625 korun.
Navzdory platnému výsledku referenda oslovila kampaň pouze 78 121 z celkového počtu 1,3 milionu oprávněných voličů. To odpovídá 5,88 procenta volební účasti.

Na průběh voleb se ovšem snáší kritika. Otevřeno bylo pouze 222 volebních místností z obvyklých devíti set a většina z nich se navíc nacházela v obvodech, kde obyvatelé auto vůbec nevlastní. Nemít auto není v Paříži nic neobvyklého, dovolit si jej může jen každá třetí domácnost.

Naopak v místech, kde žijí bohatší vrstvy Pařížanů, se lidé jasně vyslovili proti zvyšování cen parkovného. Například v 17. obvodu, kde se nachází i náměstí de l'Etoile, se mu postavilo 62,37 procenta lidí, v 16. obvodu, jehož součástí je i Buloňský lesík, bylo proti zvyšování cen dokonce osmdesát procent hlasujících obyvatel.

Horentní ceny parkovného jsou přitom namířeny hlavně proti motoristům, kteří do Paříže dojíždějí za prací. Místních rezidentů, kteří si platí roční paušál, se zvýšení nedotkne. Úlevy mají například také řemeslníci.

Konečné rozhodnutí teď záleží na městské radě, která má zasedat v květnu. Rudo-zelená koalice v ní má ale pohodlnou většinu, takže schválení výsledků referenda má být pouhou formalitou. Nové ceny parkovného by měly platit od 1. září.

Opozice na pařížské radnici soudí, že celá agresivní kampaň proti SUV slouží vládnoucí koalici k odvedení pozornosti od aféry, které Hidalgová čelila loni na podzim. Francouzský tisk totiž odhalil, že starostka v říjnu letěla na Tahiti navštívit dceru za peníze z městské kasy. Třítýdenní pobyt na ostrově měl vyjít na 59 490 eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun. Hidalgová nakonec část z této sumy uhradila.

 

Právě se děje

Další zprávy