Mladá Boleslav/Kvasiny - Koncern Volkswagen vybírá závod pro výrobu nového velkého sportovně-užitkového vozu (SUV) Škoda, který by se měl objevit na trhu zhruba za dva roky.
Podle týdeníku odborářů automobilky Škodovácký odborář je ve hře závod v Kvasinách na Rychnovsku nebo údajně nevytížený španělský závod. Odbory kvůli případné výrobě SUV ve Španělsku v týdeníku naznačily také možnost stávky.
"Nový vůz byl plně vyvinut v České republice, ale existuje hrozba, že by jeho výrobu mohla získat jiná lokalita, například nevytížené Španělsko," uvedl týdeník. Mluvčí automobilky Jozef Baláž dnes řekl, že konečné rozhodnutí o umístění výroby nového SUV zatím nepadlo. Škodovácké odbory ale chtějí rázně prosazovat výrobu SUV v Kvasinách.
V Kvasinách se v současné době buduje nová svařovna a je dimenzovaná tak, aby se tam mohly vyrábět i karosérie pro tento vůz.
Vzhledem k přípravě výroby je nutné, aby rozhodnutí o výrobní lokalitě padlo v řádu několika měsíců. Také proto, že koncept tohoto vozu se s největší pravděpodobností představí již na ženevském autosalonu začátkem března příštího roku.
Novinářské spekulace o tom, že vůz by se měl jmenovat Snowmann, Škoda nekomentuje, stejně jako to, že by měl mít v koncernových značkách jednoho či dva sourozence. Jisté ovšem je, jak se vyjádřil i šéfdesignér značky Jozef Kabaň, že bude mít ve srovnání se stávajícími modely automobilky Škoda výrazně odlišný design. Ani definitivní tvary zatím ovšem schváleny nejsou.
"Raději pracujeme konstruktivně, ale věřte, že jestli bude někdo vystupovat proti vám, proti lidskosti, proti naší práci, tak vás ubezpečuji, že všechny tři naše závody jsou ihned připraveny doslova zavřít brány," řekl podle odborářského časopisu v Kvasinách předseda odborů KOVO Jaroslav Povšík.
Nový Yeti z Kvasin
Závod v Kvasinách by měl v tomto týdnu začít vyrábět modernizovaný model Škody Yeti ve dvou variantách. Do prodeje by se městská i outdoorová verze yetiho měla dostat začátkem příštího roku.
Kvasinský závod s asi 4500 zaměstnanci už v květnu zavedl výrobu modernizované limuzíny Superb. Třetím modelem vyráběným v Kvasinách je Roomster, po kterém v poslední době stoupla poptávka. Závod na to reagoval přechodem z jednosměnného na dvousměnný provoz. Roomster by měl být v dohledné době nahrazen nástupcem, protože ten stávající je v prodeji již přes sedm let. U tohoto vozu je také poměrně pravděpodobná varianta, že by se nemusel vyrábět v Kvasinách, ale v nějakém jiném závodě koncernu Volkswagen.
Provozní zisk Škody Auto vzrostl v letošním třetím čtvrtletí meziročně o 8,8 procenta na 128 milionů eur (3,3 miliardy Kč). Za prvních devět měsíců letošního roku ale provozní výsledek klesl o víc než třetinu na 371 milionů eur.
Loni Škoda vykázala obrat 262,6 miliardy korun. Na celkovém exportu České republiky se automobilka podílí 7,3 procenta.