I nejlevnější Felicia by dnes stála půl milionu. Jak se za dvacet let změnily ceny malých aut?

Jan Matoušek Jan Matoušek
20. 4. 2018 7:27
Už uplynulo dvacet let od chvíle, kdy Škoda Auto představila světu omlazenou podobu Felicie. Psal se únor 1998 a nejpopulárnější auto v České republice tehdy dostalo tvář podobnou první Octavii. Po dvaceti letech jezdí Češi již ve třetí generaci Fabie, tedy nástupci Felicie. V následující grafice jsme se rozhodli připomenout, kolik vůbec Felicia v roce 1998 stála a jak si stojí v porovnání s dnešní Fabií. A aby to nebylo jen o mladoboleslavském výrobci, podívali jsme se na vývoj cen i u vybraných konkurenčních modelů.

Aby bylo srovnání vypovídající, zvolili jsme metodu přepočtu ceny na počet průměrných platů. Podle toho lze zjistit, jak dostupná dnešní malá auta oproti době před dvaceti lety jsou. Český statistický úřad uvádí, že v roce 1998 byla průměrná měsíční mzda 11 801 korun. Nejaktuálnější údaj, který se vztahuje na rok 2017, říká, že průměrná mzda byla loni 29 504 korun. Ceny automobilů čerpáme z Autokatalogu pro modelový rok 1999, který vyšel v průběhu roku 1998. Ten podle vysvětlivky pak ceny čerpal z tehdy platných ceníků jednotlivých automobilek.

Škoda Fabia / Fabia Combi

Na základní Fabii Active s litrovým tříválcem MPI o výkonu 44 kW dnes zájemce potřebuje 243 900 korun, což je pouze lehce přes osm průměrných platů. Zajímavé ovšem je, že za klimatizaci se i u moderního malého vozu musí připlácet, i když jen pět tisíc korun v rámci akčního paketu. Jinak má ale dnešní Fabia v základní výbavě třeba šestici airbagů či multikolizní brzdu. A 246 900 korun stojí výbava Trumf, která má i klimatizaci, přední mlhovky nebo dálkové centrální zamykání.

Za kombi se dnes připlácí jen 10 tisíc korun, zároveň se pro něj ale nenabízí motorizace se 44 kW. Nejlevnější model Active tak má 55 kW a cenovku 273 900 korun. To je ovšem pořád "jen" asi devět průměrných mezd.

 

Právě se děje

Další zprávy