Zanedlouho roční existenci ostrého provozu oslaví projekt Car 4 Way, což je společnost pro sdílení aut. Patří do portfolia společnosti Louda, která kromě jiných aktivit provozuje také síť autosalonů značek Škoda, Volkswagen, Seat, Audi, Volkswagen Užitkové vozy, Mazda, Hyundai a Ford téměř po celé České republice. Za projekt carsharingu je zodpovědný obchodní ředitel Louda Auto Martin Feller.
Kolik máte registrovaných uživatelů Car 4 Way a kolik aut je do projektu zapojeno?
Pro loňský rok jsme měli cíl získat tisíc uživatelů a provozovat minimálně 50 aut. To se podařilo splnit, současný počet uživatelů je teď 1150 a jen v Praze provozujeme 75 vozů.
Zatím tedy působíte jen v Praze?
Nikoli, od listopadu provozujeme flotilu deseti aut také v Pardubicích, dvě auta máme rovněž u naší centrály v Poděbradech.
Všech těch 1150 zaregistrovaných lidí jsou také skuteční uživatelé?
Těch, kteří službu skutečně aktivně využijí, tedy s autem jedou alespoň jednou měsíčně, je v současné době necelá polovina, přibližně 45 procent.
Jaká auta jsou aktuálně k dispozici?
Jsou to dva typy škodovek – malé Citigo a kompaktní vůz Rapid. Zajímavé je, že původně jsme předpokládali, že větší zájem bude o Rapidy, ale ve skutečnosti zejména ve všední den lidé více žádají model Citigo. Proto nyní poměr nabízených vozů měníme. Dříve byl poměr 2:1 ve prospěch Rapidů, nyní to postupně obracíme.
Jak se sdílí auto
Zájemce se musí u dané společnosti zaregistrovat a složit vratnou kauci.
Auto si musí předem vybrat v lokalitě, která mu vyhovuje, a rezervovat si ho na daný čas.
K zaparkovanému vozu ho dovede navigační aplikace.
Odemkne si pomocí čipové karty přiložené ke čtecímu modulu za čelním sklem.
Startuje se klíčkem uloženým v přihrádce.
Za kilometr jízdy se platí 4,90 Kč, k tomu se pak připočítává hodinová sazba za použití vozu. V případě Citiga je to 49 Kč za hodinu, Rapid je o 50 Kč dražší.
Po skončení jízdy se vůz vrací do stejné lokality.
Počítáte s dalším nárůstem flotily a přidáním dalších modelů?
Určitě, už na konci února bychom měli mít v hlavním městě k dispozici stovku aut a v nabídce se objeví také Škoda Fabia Combi. Postupně také přidáme vozy, se kterými je možno převézt více než pět lidí. Konkrétně půjde o dodávky Volkswagen Transporter.
Máte zkušenosti s tím, jaké typy lidí službu využívají? A liší se to nějak od situace v západoevropských zemích?
Rozdíl je především v tom, že u nás službu nevyužívají mladí lidé a studenti. Typickými uživateli jsou lidé, kteří žijí buď sami, nebo v páru, jsou vysokoškolsky vzdělaní, obyčejně jsou ve středním věku. Velkou část uživatelů získáváme také z cizinců, kteří u nás po nějakou omezenou dobu žijí nebo pracují.
Jak jsou auta fakticky využívána, jak daleko s nimi lidé jezdí?
Zatím s nimi najezdí poměrně málo. V průměru mají za ten necelý rok najeto kolem 10-12 tisíc kilometrů. Jedna jízda měří v průměru 25 kilometrů.
Jak se zákazníci k těmto autům chovají? Nezaznamenali jste například snahy zapírat drobnější poškození typu promáčklin, odřených disků a podobně?
Čekali jsme to určitě horší. Auta jsou samozřejmě pojištěná a částky pro pokrytí spoluúčasti jsou obyčejně hrazeny z dvoutisícové kauce, kterou každý zájemce skládá při registraci. Pokud by se pak stala nějaká větší škoda a uživatel by se k ní nechtěl znát, my jsme na základě údajů z palubní jednotky GPS a informací ze senzorů otřesů schopni zjistit, kdy přesně taková situace nastala.
Zejména teď v zimě je asi docela obtížné auta udržovat v čistotě...
To je pravda, ale máme zaměstnance, kteří auta pravidelně objíždějí a minimálně jedenkrát týdně s nimi zajíždějí do myčky.
Auta se musí vyzvedávat a zase vracet na přesně stanovená místa. Bude někdy v budoucnosti možné je zanechat jinde než tam, kde si je uživatel vyzvedl?
Přemýšlíme o tom, zatím je to však zejména v Praze vzhledem k existenci a chystanému rozšíření zón placeného stání velmi složité.
Jednáte o zlepšení podmínek s vedením hlavního města?
Samozřejmě, jsme zastoupeni v komisi, která na nějakých řešeních pracuje, ale faktické výsledky zatím nejsou. Přesto doufám, že v budoucnosti Praha pro carsharingové projekty vytvoří i v centru města lokality pro parkování jejich automobilů a už si nebudeme muset kupovat drahé parkovací karty jako nyní.
Neuvažujete v této souvislosti o nabízení ekologičtějších vozů, než jsou ty současné s klasickými benzinovými motory?
Ano, přemýšlíme o tom. My třeba už dokonce jeden elektromobil provozujeme. Není to ale v rámci tohoto veřejného carsharingu, ale ve spolupráci se společností Skanska. Připravovali jsme již dříve také zavedení aut s pohonem na zemní plyn, jenže nás odradilo, že pro ně stále v mnoha veřejných garážích platí zákaz vjezdu.
Projekt se stále ještě rozjíždí. Máte naplánováno, kdy se hospodaření Car 4 Way dostane do černých čísel?
Předpokládáme, že tehdy, když budou v provozu zhruba dvě stovky aut, což by mělo být někdy na přelomu tohoto a příštího roku. Ani to nebude ale cílový stav. Někdy kolem roku 2018 bychom rádi v Praze provozovali 250 aut a další desítky v aglomeraci Hradec Králové – Pardubice a rovněž v Brně.