Přiznáváme, že jsme od prvních testů auta bez řidiče čekali trochu víc. Věděli jsme sice, že šofér ve skutečnosti za volantem pro jistotu sedět bude, ale jsme mírně zklamaní, když z parkoviště na hraničním přechodu Rozvadov, kde naše první rande s technologií autonomního řízení začíná, vyjíždí úplně klasicky s rukama na volantu. A navíc bloudí, takže trvá několik minut, než najedeme ve správném směru na dálnici D5 směrem Plzeň.
"Zatím můžeme prototyp zkoušet pouze na rychlostních silnicích, kde jsou minimálně dva pruhy v jednom směru," vysvětluje od volantu softwarový inženýr Ferid Uzer. Na dálnici nastaví adaptivní tempomat na 120 km/h a konečně volant pouští.
To samé jsme ale dělali předtím cestou na Rozvadov v Audi Q7 e-tron, se kterým jsme na setkání s budoucností přijeli. Také u něj kombinace adaptivního tempomatu udržujícího řidičem nastavenou rychlost a vzdálenost od nejbližšího vozidla s asistentem udržujícím jízdní pruh umožňuje pustit volant a dát nohy z pedálů. Ale jen na několik vteřin. Pak se ozve výzva, aby řidič volant znovu uchopil, jinak se asistent deaktivuje. V golfu od Valea se nic takového neděje a uháníme v automatickém režimu dlouhé minuty a kilometry.
Proti dnes již relativně běžně rozšířeným semiautonomním systémům řízení v osobních autech zvládá prototyp od Valea ještě jednu věc navíc. Umí sám odbočit do vedlejšího pruhu. Řidič ale musí dát pokyn blinkrem. Podobnou vychytávku nedávno představil i Mercedes u nové třídy E, ale zatím ji nenabízí na českém trhu.
Cestou z Rozvadova do Plzně jedeme v automatickém režimu většinu času. Jen občas musí Ferid pro jistotu šlápnout na brzdu, aby se vyhnul potenciálně krizové situaci. "V Německu jsme systém zkoušeli až do rychlosti 160 kilometrů v hodině. V nejrůznějším počasí," chlubí se.
Autonomní vozidlo firmy Valeo pojmenované Cruise4U už má za sebou například 24hodinovou jízdu na pařížském okruhu. Za tu dobu ujelo 766 kilometrů, z toho 99 procent v autonomním režimu.
Podle Gábora Ifflanda z českého zastoupení Valea patří Česká republika k zemím, jejichž předpisy jsou k testům aut bez řidiče nejliberálnější. Je pravděpodobné, že naše území budou firmy k těmto zkouškám využívat častěji. Pokud tedy uvidíte ve vedlejším pruhu auto s registrační značkou typu F a "šoférem", který se zjevně věnuje jiné činnosti než řízení, nepropadejte panice. Právě jste se zřejmě potkali se zárodkem automobilové budoucnosti.