Francouzská automobilka Peugeot začala v Česku prodávat luxusní a dynamickou verzi modelu 308 ve verzích hatchback i kombi.
V souvislosti s novou variantou loňského evropského auta roku jsme zatím nepoužili slovo „sportovní“. Úmyslně. Už označení GT, a nikoli GTI za číslicí 308 naznačuje, že tento vůz vyhoví spíše zájemcům o rychlé a zároveň komfortní cestování na delší trasy než těm, kteří by s ním chtěli zajíždět rychlé časy na závodních okruzích. Platí to zejména o naftové verzi kombinované výhradně s automatickou převodovkou.
Nový šestistupňový automat tvoří s motorem 2.0 BlueHDI/133 kW velice kultivovanou dvojici s měkkým a hladkým chodem. Takto poháněný kombík se může stát alternativou k Octavii Combi RS 2.0 TDI DSG s maximem 135 kW.
Sportovní verze škodovky se přes několikeré zdražení těší v Česku obrovské oblibě, která jí v důsledku trochu paradoxně škodí. Kdo si auto objedná podle konfigurátoru do výroby a nespokojí se s autem, které mají dealeři na skladě, čeká na něj až pět měsíců. A to se situace proti podzimu trochu zlepšila...
Peugeot 308 GT v provedení kombi označovaném SW je sice menší než Octavia Combi, ale vnitřní prostorností se jí podle našich měření ve většině parametrů vyrovná. Boduje nižší spotřebou a lepším poměrem ceny a výbavy. Škodovka naopak při jízdě těží z výhody víceprvkové zadní nápravy a je zábavnější. Porovnání obou aut, k nimž jsme přiřadili ještě Seat Leon ST, naleznete zde.
Zájem o tato auta roste
Segment rodinných a manažerských kombíků poháněných silnými motory není v Česku vůbec malý. „Varianta RS tvoří dvanáct procent celkového objemu v ČR prodaných vozů kombíků octavie,“ prozradil Aktuálně.cz Zbyněk Straškraba z tiskového oddělení Škody Auto.
Peugeot 308 GT jsme testovali i jako hatchback s benzinovým turbomotorem 1.6 THP/151 kW. Tato verze pobrala mnohem více sportovních genů než naftový kombík. Na rozdíl od něj nechce lovit mezi rodinami a manažery, ale cílí na mladší aktivní jednotlivce a páry. Nejde ale o přímou konkurenci takzvaným hot hatchům, tedy opravdu sportovním vozům reprezentovaným třeba Renaultem Mégane RS. Podrobný test Peugeotu 308 GT čtěte zde.
Segment sportovně laděných aut nižší střední třídy zažije v nejbližších měsících velký nápor novinek. Ještě v březnu má přijet Volkswagen Golf Variant GTD. Sportovní verze naftového kombíku dostane stejný motor jako Octavia Combi RS, tedy 2.0 TDI/135 kW.
V dubnu se začne v Česku prodávat nový Ford Focus ST. Dorazí jako hatchback i kombík s benzinovým motorem 2.0 EcoBoost/184 kW nebo naftovým 2.0 TDCi/136 kW. Ceny obou motorů jsou shodné. Za hatchback zájemce zaplatí 698 890 Kč a za kombi 718 980 korun.
Zatímco výše uvedené kombíky využijí spíše zájemci o svižné dálniční cestování, Seat připravil i jeden opravdu ostrý kousek. Verze Cupra ST vyvine díky benzinovému turbomotoru 2.0 TSI výkon až 206 kW a z místa na stovku zrychlí za šest vteřin. Aktuálně jde o suverénně nejdynamičtější kombík nižší střední třídy.
Ale ne dlouho. Chystá se ještě větší bestie jménem Golf R Variant. Její výkon vystoupá až na 221 kW (300 koní) a i díky pohonu všech kol zrychlí z místa na stovku za neuvěřitelných 5,1 s. Stěhovací raketu si mohou čeští zájemci pořídit na přelomu dubna a května.
Komu jde o zcela nekompromisní sportovní svezení, měl by si začít šetřit na nový hatchback Focus RS. Motor 2.3 EcoBoost vyvine více než 235 kW (320 koní), sílu bude přenášet na všechna čtyři kola a s laděním pomáhá hvězda rally a YouTube Ken Block.
Úspěch sportovně laděných verzí podnítil k další aktivitě i Škodu. Na ženevském autosalonu představila Octavii RS 230. Číslice značí počet koní, který o deset naroste proti běžnému „eresu“. S maximální rychlostí 250 km/h půjde o nejrychlejší sériově vyráběnou Octavii všech dob. Prodávat se začne v červnu.