Tahounem prodejů automobilky Lada v Česku zůstává nadále model Niva. Situace se nemění, přestože na trh vstupuje i zcela nový vůz Granta, který se má stát začátkem nové éry této automobilky.
Má ovšem zásadní chybu - je příliš drahý, což přiznává i šéf prodeje tuzemského zastoupení Lady Milan Vozáb. Když se tento vůz, který využívá řadu prvků ze staršího malého vozu Lada Kalina, představoval, hovořilo se o ceně mezi 120 000 a 150 000 korunami, což by z vozu učinilo významného konkurenta pro nejlevnější automobily prodávané v Česku. Těmi jsou dlouhodobě Dacia Logan a Dacia Sandero.
"Jenže skutečná cena je 243 900 Kč v případě provedení bez lakovaných nárazníků a 244 900 Kč s nimi," řekl redaktorovi online deníku Aktuálně.cz Vozáb. Podle něho bude o takový vůz minimální zájem, zvláště když takový vůz neobsahuje řadu prvků dnes obvyklé komfortní výbavy, jako jsou elektricky ovládaná okna a klimatizace.
"Za podobné peníze jsme ještě nedávno prodávali například větší model Priora, který navíc zmíněné prvky ve výbavě měl."
Lada Granta měří na délku 426 centimetrů, objem zavazadlového prostoru je velmi solidních 480 litrů.
Nostalgie již prodeje nezachrání
V Česku zatím zákazníkům nabídnou v září do prodeje pouhé čtyři kusy tohoto vozu, které již jsou na území ČR, a mezitím povedou s Rusy vyjednávání o snížení ceny. "Věřím, že budeme úspěšní, i v Rusku jsou si totiž vědomi, že uspět na našem a případně západoevropském trhu mohou jen s vozem s přijatelnou cenou," dodává Vozáb.
Právě cena a určitá věrnost skupiny starších zákazníků ke značce Lada je podle Vozába tím hlavním důvodem, proč lidé v minulých letech kupovali i nepříliš moderní vozy, jako je model Priora či Kalina. "Když se totiž sečetly položky příplatkové výbavy u dacie a našeho vozu, vyšla ve skutečnosti lada výhodněji," vysvětluje Vozáb.
Jenže tito tradiční zákazníci v Česku ubývají. Naopak stabilní prodejní čísla vykazuje stále model Niva. I 37 let (!) po jeho představení se tohoto vozu v Česku každý rok prodá kolem stovky kusů. Automobil, který je znám i díky svému účinkování v televizním seriálu Návštěvníci, je totiž suverénně nejlevnějším automobilem se stálým pohonem všech kol. Včetně DPH stojí v Česku 237 900 Kč.
"Kupují si ho lidé na chatu, rybáři, myslivci, ale poměrně často vyhráváme i výběrové řízení pro firemní zákazníky. Například vloni jsme prodali dvanáct niv bezpečnostní agentuře, letos byla zatím největší dodávka sedmi kusů," uvádí Vozáb.
Niva má pod kapotou benzinový čtyřválec 1,7 l s výkonem 83 koní a výkon se na kola přenáší prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky. Pro jízdu v terénu je k dispozici ještě dvoustupňová redukční převodovka a uzávěrka mezinápravového diferenciálu. Její terénní schopnosti o mnoho předčí současné moderní vozy kategorie SUV a jsou srovnatelné i s o mnoho dražšími a většími off-roady.
Třídveřový automobil je dlouhý jen 374 centimetrů. Slabinou je velmi malý zavazadlový prostor o objemu 150 litrů. Niva se má vyrábět až do roku 2015, pak se podle původních plánů objeví nástupce. Situace se ale může změnit, protože od roku 2014 bude novým většinovým vlastníkem francouzsko-japonské konsorcium Renault-Nissan. Záleží především na tom, jakou roli bude hrát v dlouhodobé strategii současná značka z kategorie low cost automobilů Dacia a jakou později Lada.
V Česku Lada podle Vozába plánuje tento rok prodat zhruba 120 nových automobilů, vloni a předloni to bylo cca o deset méně. Prodeje vozů Lada v tuzemsku dosud dlouhodobě klesaly. Ještě například v roce 1999 se v ČR prodalo 577 nových lad. Granta a další modely (například Kalina II) v blízké budoucnosti ovšem mají znamenat začátek obratu.