Cestovatelský ideál s retro designem. Test nového Volkswagenu T6 ve verzi Multivan

Radek Pecák Radek Pecák
5. 12. 2015 11:13
Letos se začala prodávat šestá generace modelu Volkswagen Transporter. Kromě klasických užitkových i osobních verzí je opět v nabídce i ve verzi Multivan, což je luxusně vybavená varianta pro velké rodiny. Ve výbavě má téměř všechny prvky, které v současné době nabízí moderní vozy střední třídy.
Jízdní vlastnosti nového Multivanu jsou překvapivě komfortní, zvláště pokud je vůz zatížený.
Jízdní vlastnosti nového Multivanu jsou překvapivě komfortní, zvláště pokud je vůz zatížený. | Foto: Radek Pecák

Už šestou generaci legendární dodávky Transporter začala letos nabízet automobilka Volkswagen. Její nejluxusnější verzi pojmenovanou Volkswagen T6 Multivan Generation Six jsme v redakci podrobili týdennímu testu.

Hlavní dojem? Je to sice dodávka, o čemž napovídá například pozice řidiče, který na pedály šlape téměř kolmo pod sebe a také volant namontovaný podstatně "vodorovněji" než v osobních autech. Jenže jinak tento Transporter jezdí jako osobák a dokonce se tak i ovládá, což s překvapením potvrdil i začínající devatenáctiletý řidič, který s dodávkami nemá vůbec žádné zkušenosti, a jehož jsme na pár kilometrů pustili za volant.

Nadchlo nás řazení šestistupňové manuální převodovky. Změny převodových stupňů probíhají jako po másle, navíc je řadicí páka pěkně po ruce - na výstupku uprostřed palubní desky.

Palubní deska v barvě karosérie vypadá velmi pěkně.
Palubní deska v barvě karosérie vypadá velmi pěkně. | Foto: Radek Pecák

Řízení je poměrně strmé, takže není nutno v zatáčkách dlouze ručkovat. Podvozek, který se od minulé generace pranic nezměnil, umožňuje vzhledem k velikosti a hmotnosti auta relativně sportovní způsob jízdy bez velkých náklonů karosérie v zatáčkách. To platí zejména tehdy, když využijeme sportovní mód adaptivních tlumičů (nabízejí ještě režim komfort a normal). Při malém obsazení jednou či dvěma osobami sice vůz na větších nerovnostech trošku poskakuje, ale pokud nastoupí další lidé, zlepší se to. Je znát, že pérování je připraveno i pro převoz těžších nákladů.

Pod kapotou vozu byl dvoulitrový turbodiesel. Konstruktéři k němu přimontovali dvě turbodmychadla, takže ve výsledku motor disponuje maximálním výkonem přes dvě stě koní (150 kW). 

Foto: Radek Pecák

Vůz jsme zkoušeli i na krátkém úseku německé dálnice s neomezenou rychlostí. Můžeme proto potvrdit, že skutečně umí jet avizovanou maximální rychlostí 199 kilometrů za hodinu, což je vzhledem k velkému čelnímu odporu skutečně obdivuhodné.

Další naše cesta vedla za prvním sněhem do Janských Lázní. Během první adventní neděle tam ležel nejen na sjezdovce, ale i na silnici, díky čemuž jsme ve výjezdech do kopců prověřili i schopnosti pohonu všech kol. Také on je v tomto všestranně zaměřeném automobilu k dispozici, takže můžeme jen konstatovat, že cestovatelským choutkám dokáže vyhovět i v zimě.

Technické údaje

Rozměry: délka 5006 mm, šířka 1904 mm, výška 1970 mm

Výkon motoru: 150 kW

Maximální točivý moment: 450 Nm/4000 ot.

Maximální rychlost: 199 km/hod

Zrychlení 0-100: 10 s

Spotřeba: 6,7 l/100 km

Pohotovostní hmotnost: 2183 kg

Nosnost: 897 kg

Zdroj: Radek Pecák

Při cestování po tuzemských dálnicích povolenou rychlostí 130 kilometrů za hodinu dosahovala spotřeba velmi solidních 9,2 litru nafty na sto kilometrů. Při tomto tempu je navíc v kabině relativně velmi ticho. Za pokrok, jaký v tomto ohledu Volkswagen rovněž v kategorii užitkových vozů učinil, si určitě zaslouží pochvalu. Při ještě vyšších rychlostech v Německu pak přišel vhod zabudovaný komunikační systém, který zesiluje hlas řidiče a pouští ho do reproduktorů v zadní části automobilu.

Za celý test, při němž jsme ujeli přes 1200 kilometrů, ukázal palubní počítač kombinovanou spotřebu rovných devět litrů.

Jak si žádá doba, Volkswagen vybavil tuto vrcholnou verzi transporteru i řadou elektronických bezpečnostních a komfortních asistentů. Například: zadní parkovací kamera, samočinné přepínání dálkových a tlumených světel, varování před nárazem do vozidla vpředu, adaptivní tempomat, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu nebo varování před vozem nacházejícím se v takzvaném mrtvém úhlu.  

Prostor uvnitř dokonale vyhoví i větším lidem. Zadní lavici, stejně jako dvě křesla ve druhé řadě, lze posouvat v kolejničkách takřka libovolně. Tyto dvě sedačky jsou navíc otočné o 180 stupňů, takže lze vytvořit jakýsi konferenční prostor.

Dvě prostřední sedačky lze otáčet a vytvořit tak ve voze konferenční prostor.
Dvě prostřední sedačky lze otáčet a vytvořit tak ve voze konferenční prostor. | Foto: Radek Pecák

Některé pasažéry určitě zaujme, že mohou ve voze přesedat na jiná místa, aniž by museli vystoupit. Po celé délce vozu je totiž rovná podlaha, což v kombinaci s vysoko umístěnou střechou a uličkou mezi předními a oběma prostředními sedadly takové přesuny umožňuje.

S cestovatelským zaměřením auta ladí rovněž velké množství odkládacích prostorů. Kapsa ve spodní části předních dveří je obrovská, ale přístup do ní je kolem rozměrných sedaček obtížný. Ostatní už jsou rozmístěny ergonomičtěji. Například na horní části palubní desky je jedna uzavíratelná, na středovém panelu je zase výsuvný šuplíček s držáky pro nápoje. Cestující v zadní části vozu zase mohou ukládat momentálně nepotřebné předměty do šuplíků pod sedačkami.

Objem kufru lze v případě potřeby snadno zvětšit díky posunutí zadní lavice.
Objem kufru lze v případě potřeby snadno zvětšit díky posunutí zadní lavice. | Foto: Radek Pecák

Testovaný exemplář byl jedním z edice Generation Six. Ta má dvoubarevné lakování (v našem případě určitě konvenující fanouškům Slavie). Červeně lakovaná byla i velká část palubní desky. Toto řešení užitkovou karosérii hodně polidšťuje. Během zastávek jsme zaznamenali hodně vstřícných gest i slovních hodnocení, zejména od lidí, kteří vědí, jak vypadala první generace vozu Transporter.

Ale zatímco první Transporter byl skutečně lidový a velmi prostě vybavený automobil, ten současný - zejména v testované verzi - je téměř luxusní záležitostí. Jen za příplatky lze utratit klidně půl milionu, jak ukazuje pohled do ceníku. Námi zkoušený exemplář verze Generation six se nabízí za 1 201 903 korun bez DPH, s příplatkovými prvky přijde na 1 709 829 korun. Přesto se v Česku najde dost zájemců. Zvláště při vědomí, že tento typ vozu je velmi žádaný i jako ojetina.

-----------------------------------

Neplatíte zbytečně moc za povinné ručení? Pomůžeme vám najít výhodnější!

 

Právě se děje

Další zprávy