V prvním letošním testu letních pneumatik vyhrál Continental, zástupce Barumu obstál s výhradami

Jiří Kaloč
21. 2. 2017 15:46
Německý magazín Autobild zveřejnil první letošní test letních pneumatik. Týkal se brzdné dráhy a rozměru 225/50 R17, který používají například lépe vybavené modely Škody Octavia a Yeti, používá jej nový Peugeot 3008 a v základu také prémiová SUV jako Audi Q5 nebo BMW X1. V testu 52 dezénů nejvíce zabodovaly prémiové značky Continental, Bridgestone a Pirelli, do postupující dvacítky nejlepších se nevešel zástupce českého Barumu, který dostal hodnocení "obstál s výhradami".
Foto: Aktuálně.cz

Testování probíhalo tradiční metodou. Nejdříve se změřila brzdná dráha 52 různých dezénů a 20 nejlepších pak bylo podrobeno dalšímu testování. Týkalo se to chování na suchu i mokru, jízdního komfortu, očekávaného kilometrového nájezdu nebo valivého odporu, což úzce souvisí také s celkovými náklady. Druhou část testu přinese Autobild po vyhodnocení celého testu začátkem března.

První příčku si po prvním kole testů drží nová pneumatika Continental PremiumContact 6, mezi nejlepší dvacítku se ale dostaly i méně známé značky Falken, Uniroyal nebo Fulda. Až na jedinou výjimku (značka Leao Nova Force) však jde o prověřené pneumatiky.

U testovaných pneumatik se měřila brzdná dráha z rychlosti 80 km/h na mokrém a ze 100 km/h na suchém povrchu. Rozdíl mezi pneumatikami v nejlepší dvacítce byl až 6 m na mokru a okolo 3 m na suchu.

"I když je brzdná dráha v klasických testech jen jedním ukazatelem z mnoha, poskytuje maximálně objektivní a nejdůležitější údaj ze všech. Je jasné, že prémioví výrobci k vynikajícímu brzdnému výkonu přidají oproti konkurenci i delší životnost nebo lepší odolnost vůči aquaplaningu," říká ředitel českého e-shopu s pneumatikami Vojtěch Schwangmaier.  

Součet brzdných drah nejlepšího Continentalu byl 69,9 m. U nejhorší měřené pneumatiky Autogrip Grip200 vyráběné v Číně, dosáhlo toto číslo hodnoty 88,7 m. Rozdíl je neuvěřitelných 18,8 m neboli více než 6 přechodů pro chodce.

Mezi pneumatikami, které neobstály, najdete i značku Kléber, která patří francouzskému Michelinu. Zbytek tvoří "podezřelé" značky jako třeba Achilles, Zeetex, Goform, Tristar nebo Formula. Před takovými značkami je třeba zájemce varovat. Nízká cena určitě není hlavním kritériem pro výběr pneumatik na váš automobil.

Pokud jde o českého zástupce značky Barum, mezi nejlepší dvacítku se nedostal. Přesto "barumka" podala očekávané výsledky a umístila se na 33. místě. Letní dezén Bravuris 3HM dosáhl v součtu brzdných drah výsledku 79,7 m (na mokru 42,1 m a na suchu 37,6 m), což je o necelých 10 m více, než vítězný Continental.

Jenže rozměry R17 a více nejsou pro Barum stěžejní. Lze se oprávněně domnívat, že by v menších a u nás více prodávaných rozměrech R15 a R16 dopadly "barumky" mnohem lépe.

Výsledky testu Autobildu v tabulce. Zelená pole patří TOP 20, pláště v červených polích neobstály a ve žlutých polích jsou pneumatiky, které obstály s výhradami
Výsledky testu Autobildu v tabulce. Zelená pole patří TOP 20, pláště v červených polích neobstály a ve žlutých polích jsou pneumatiky, které obstály s výhradami | Foto: Aktuálně.cz

Spolu s českou značkou se ve středu pole a označením "doporučeno s výhradami" umístily také dezény známých značek BF Goodrich G-Grip (27.), Nexen N´Fera SU1 (22.) nebo General Altimax Sport (36.), s "odřenýma ušima" do nejlepší dvacítky jen tak pronikla pneumatika Nokian zLine (20.). U těchto pneumatik by motoristé měli mít delší brzdnou dráhu neustále na vědomí.

V úvodu jsme zmínili, že nejmenší součet brzdných drah na mokru a na suchu má Continental PremiumContact 6. V jednotlivých "disciplínách" však bodovaly jiné dezény. Na suchu měla nejkratší brzdnou dráhu pneumatika Pirelli P7 Cinturato Blue, na mokru zase dominoval plášť Bridgestone Turanza T001. Continental tak vyhrál především díky svým vyrovnaným výkonům.

Samozřejmě lze i v nejlepší dvacítce najít cenově přijatelné pneumatiky. Zajímavou volbou může být třeba Hankoook Ventus Prime3 K125 (2.), který podával podobné výkony jako vítězný Continental. V tomto případě ale platí, že určité nedostatky levnější pneumatiky se mohou projevit v dalších kritériích, a tak by asi bylo dobré počkat na další testování většího počtu disciplín. "Zde již zpravidla více bodují prémioví výrobci," dodává za Schwangmaier.

 

Právě se děje

Další zprávy