První svezení: Ford Focus s tříválcem 1,0 Ecoboost

Radek Pecák Radek Pecák
28. 2. 2012 7:47
Budoucnost patří tříválcům, ale aluminium nahradila litina
Foto: Radek Pecák

Tříválcový motor poháněl Wartburg ( i když dvoudobý), jezdí pod kapotami kolínských trojčat Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 a nyní je také pohonnou jednotkou trojčat z bratislavského závodu Volkswagen, mezi něž patří i Škoda Citigo. Na motor 1,2 HTP ze Škody Fabia, Roomsteru a dalších koncernových vozů tak nějak úmyslně pozapomínáme.

Poměrně bombou je ale informace, že motor se třemi válci začíná nyní Ford montovat do svého zásadního a globálně rozšířeného modelu Focus.

Jízdní vlastnosti zůstávají stále velice dobré
Jízdní vlastnosti zůstávají stále velice dobré | Foto: Aktuálně.cz

Pravda, není to úplně nejjednodušší motor. Má přímý vstřik paliva, velmi účinné turbodmychadlo, které se umí točit až rychlostí 248 000 otáčkami za minutu, proměnné časování ventilů a další technické vychytávky.

Litina lepší než hliník

Například to, že díky dělené chladící soustavě se blok motoru ohřeje dříve než hlava, takže motor delší dobu pracuje v optimálním režimu a tudíž šetří palivo, jsme vinou jarního počasí při testovacích jízdách v Barceloně, kterých jsme se zúčastnili, příliš nepoznali. Blok se navíc ohřívá rychleji i kvůli tomu, že je vyroben z litiny, namísto hliníku.

Při pohledu pod kapotu se zdá, že motor není tak malý, jak výrobce uvádí. Je totiž poměrně vysoký, takže v motorovém prostoru není nikterak "utopený".

Pohled do válců
Pohled do válců | Foto: Radek Pecák

Pro novinářské testy byly připraveny focusy s karosérií hatchback a kombi, všechny vybavené silnější stopětadvacetikoňovou variantou motoru se šestistupňovou převodovkou. Dodávat se ale bude i verze s výkonem 100 koní a převodovkou umožňující řadit nejvýše pětku.

Zvuk se rychle zjemní

Po nastartování studeného motoru se i na volnoběh ozve hluboce drnčivý zvuk. Přece jen zde pracují vždy dva válce proti jednomu a to nějaké vibrace vyvolat musí. Nicméně, není to nic, co by se nedalo vydržet. Navíc po minutě v Barceloně (u nás v zimě zřejmě po nějakých dvou minutách) se motor výrazně zklidní a ztiší.

Turbínka je opravdu malinká
Turbínka je opravdu malinká | Foto: Radek Pecák

Je tomu díky umu konstruktérů Fordu, kteří (i když jejich nápad není zcela původní) nahradili obvykle používaný vyvažovací hřídel „nevyváženým" setrvačníkem a řemenicí.

Jízda s autem vybaveným tímto motorem není nijak neobvyklá. Jízdní vlastnosti jsou stále špičkou ve své třídě. Jen s plynem je třeba pracovat poněkud jinak než v atmosférické šestnáctistovce, která byla dosud pro focus nejtypičtějším benzinovým motorem. Při rozjezdech, zejména do kopce, jsou prostě třeba vyšší otáčky.

Pro klidného řidiče

Po prvních dvou stovkách testovacích kilometrech s novým motorem jsou dojmy mírně rozporuplné. Papírově samozřejmě Fordu vyšla hodnota spotřeby o devět desetin litru v kombinovaném režimu nižší než u 1,6 Ti-VCT, tedy rovných pět litrů, ale to v praxi bude stěží realizovatelné.

Průměr spotřeby všech vozů při novinářských jízdách byl 6,5 litru
Průměr spotřeby všech vozů při novinářských jízdách byl 6,5 litru | Foto: Radek Pecák

Při první polovině testovací jízdy, kdy jsme se v zatáčkovitém kopcovitém terénu snažili o svižnější jízdu, ukazoval počítač ve voze hodnotu vysoko přes osm litrů. Při cestě zpět na letiště ale už jsme se "ukáznili" a docílili hodnotu těsně nad šest litrů.

Zatím má zájemce o Focus, případně B a C-Max ještě volbu. Může zvolit i starý dobrý motor 1,6. Po začátku účinnosti exhalační normy Euro 6 ale už zůstane v nabídce jen litrová novinka.

P.S. V posledních dnech se ještě objevily informace, že výkon 125 koní z tohoto litrového motoru není zdaleka konečný. Údajně by mohl vyprodukovat až 170 koní a ocitnout se ve verzi sportovního focusu těsně pod modelem ST.

 

Právě se děje

Další zprávy