První elektrické Bentley se pomalu blíží. Automobilka mu postaví továrnu na sny

Tak vypadá budoucnost výroby vozů Bentley.
Bentley se připravuje na elektrickou budoucnost.
Ta se představila teprve před několika dny.
Foto: Bentley
Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 1. 2022 12:10
Že bude Bentley do konce současné dekády plně elektrickou automobilkou, oznámil její šéf Adrian Hallmark už koncem roku 2020. Postupně se však k plánům britského výrobce přidávají další detaily. Například kvůli výrobě elektromobilů vznikne v domovském Crewe takzvaná továrna na sny.

"První elektrické Bentley se bude v Crewe vyrábět od konce roku 2025," uvedl ve středu na virtuální tiskové konferenci šéf britské automobilky Adrian Hallmark. Již známou informaci o tom, že první plně elektrické Bentley přijede za tři roky, tak doplnil poprvé i místem výroby. Jakkoliv se tak tradiční výrobce zbaví ikonických zážehových dvanáctiválců, neméně ikonického místa narození nikoliv.

Právě kvůli výrobě elektromobilů má v Crewe vyrůst produkční linka označovaná jako Dream Factory, v překladu "továrna na sny". Ta je součástí plánované investice ve výši 2,5 miliardy liber, kterou hodlá Bentley v následujících deseti letech do elektromobility vložit. V roce 2030 jiné než elektrické Bentley na trhu nebude, z dřívějška je také známé, že ve stejném časovém horizontu má být automobilka uhlíkově neutrální, a to v celém dodavatelském řetězci.

Detaily o chystaném elektromobilu si zatím představitelné značky nechávají pro sebe. Má však podle nich jít o auto, které v duchu tradic Bentley nebude malé, ale velké, rychlé, sportovní a luxusní. Hallmark ve spojení s ním použil anglický termín "game changer", tedy v překladu ten, co změní zavedená pravidla. Použil přitom také příměr k první generaci Continentalu GT, která podle něj zcela změnila segment luxusních velkých kupé. Dříve se spekulovalo, že první elektrické Bentley bude SUV.

Peter Bosch, který je v Bentley šéfem výroby, alespoň naznačil, že novinka bude těžit z toho, že spadá pod křídla Audi. To by odpovídalo použití chystané modulární elektrické platformy PPE, oborový magazín Automotive News Europe pak uvádí, že by se mohlo jednat o auto technicky i technologicky příbuzné produkční verzi konceptu Audi Grandsphere. Ostatně v Hannoveru, kde se má vyrábět nové elektrické Audi, mají vznikat též nelakované karoserie nového Bentley, které následně poputují do Crewe.

Od roku 2025 chce Bentley každopádně uvádět každý rok jeden elektromobil a postupně jimi nahradit současné portfolio. Alain Favey, vedoucí prodeje a marketingu, tvrdí, že zákazníci značky jsou na elektromobilitu připraveni a nejeden z nich se v roce 2030 vidí právě za volantem bezemisního automobilu. Bentley je pak na příchod elektromobility postupně připravuje plug-in hybridy.

Do zásuvky tak půjde do roku 2024 připojit všechny dostupné modelové řady. Dnes se taková verze nabízí u SUV Bentayga, kde loni tvořila pětinu prodejů, a nově i u limuzíny Flying Spur. Celkově by letos mělo do nabídky přibýt pět plug-in hybridů, verze do zásuvky by se pak měly postarat o pětinu celkových prodejů Bentley. Loni přitom značka prodala rekordních 14 659 automobilů, o 31 procent více než v roce 2020.

Přestože Bentley už před více než rokem oznámilo kompletní elektrifikaci, první elektromobil uvede relativně pozdě. Například Porsche už nějakou dobu prodává limuzínu nebo kombi Taycan a první elektrický Rolls-Royce bude mít premiéru už v příštím roce. Do světa elektromobilů se chystají razantně vstoupit i Italové. Ferrari slíbilo svůj první elektromobil představit do roku 2025, Maserati první elektromobil uvede pravděpodobně letos nebo příští rok a Lamborghini jej slibuje na konci současné dekády. Mělo by prý jít o vůz kategorie SUV.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 52 minutami

Na pochod Praha-Prčice se dnes po dvouleté pauze vydalo přes 17 500 turistů

Na trasy pochodu Praha-Prčice se dnes po dvouleté covidové pauze vydalo 17 508 turistů. První z nich vyrazili na trať už před 05:00. Po poledni se začali vracet účastníci kratších tratí a cyklisté. Před 13:00 zatím do cíle nedorazil žádný z účastníků nejdelší sedmdesátikilometrové trasy. Všichni se musí vrátit do dnešních 20:00.

Pořadatelé museli počet účastníků omezit kvůli výluce železničního provozu mezi Olbramovicemi a Chotovinami. Na trasy se tak vydali jen ti, kteří se dopředu elektronicky zaregistrovali, informovala za pořadatele Dana Horáková.

Letos se tak zájemci nemohli registrovat až na startu, jak byli zvyklí, pouze ukazovali QR kódy. "Potřebovali jsme zastropovat trasy, proto jsme registraci uzavřeli dva dny před pochodem. Kvůli rekonstrukcím železniční trati jsou trasy kyvadlové dopravy delší, posílili jsme i dopravu na jih," uvedla Horáková. Pořadatelé ocenili, že jim letos ubyla práce s penězi.

Trasy pro pěší měří od 23 do 70 kilometrů, přičemž nejdelší začíná v Praze. Část z 21 tras je vyhrazena pro cyklisty. "Cyklisti mají samostatné trasy od roku 2006, chtěli jsme zabránit nebezpečí, protože se míchali do tras pro pěší," doplnila Horáková.

Nejoblíbenější je dětská trasa z Votic dlouhá 23 kilometrů. "Využívají ji i senioři, kterým už to tolik nechodí. Vozíčkářská trasa začínala v Miličíně, vyrazilo na ni 98 vozíčkářů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Hermannová se Štochlovou jsou na písku v Kusadasi ve čtvrtfinále

Plážové volejbalistky Barbora Hermannová s Marií-Sárou Štochlovou porazily na turnaji série Pro Tour Challenge v Kusadasi v prvním kole play off Italky Margheritu Bianchinovou a Claudii Scampoliovou 21:17, 23:21 a postoupily do čtvrtfinále. V tureckém přímořském středisku dosud neztratily ani set a zvýšily šance na účast na červnovém mistrovství světa v Římě.

České jedničky po vítězství ve skupině potvrdily dobrou formu i proti Italkám. První set získaly díky čtyřem bodům v řadě od stavu 17:17, ve vyrovnanější druhé sadě sice neproměnily tři mečboly, ale čtvrtou šanci na ukončení zápasu už využily. K vítězství si pomohly sedmi esy.

V odpoledním čtvrtfinále se Hermannová se Štochlovou utkají s osmým nasazeným německým párem Sandra Ittlingerová, Isabel Schneiderová. Bez ohledu na výsledek už je jasné, že při čtvrtém startu na okruhu vylepší společné maximum, kterým je květnové deváté místo z Dauhá. V Turecku neskončí hůř než páté.

Zdroj: ČTK
Další zprávy