Příští rok se objeví miniauto s logem okřídleného šípu

Radek Pecák Radek Pecák
1. 12. 2010 0:00
Lidé si také budou moci vyzkoušet, jak jezdí elektrická octavia
E-octavia se představila na autosalonu v Paříži
E-octavia se představila na autosalonu v Paříži | Foto: Radek Pecák

Až se začne prodávat nová nejmenší Škodovka, kterou příští rok buď již v Ženevě nebo na podzim ve Frankfurtu nad Mohanem automobilka představí ve světové premiéře, bude to její první model, který se nevyrábí na území České republiky.

Původně se předpokládalo, že se trojice vozů odvozených z konceptu VW Up bude dělat v poněkud nevyužitém závodě Škody ve Vrchlabí, ale nakonec dalo vedení koncernu přednost investicícm do bratislavského závodu VW.

Ona to ale vlastně nebude plně svébytná Škodovka. Drtivou většinu dílů bude tento vůz, jehož jméno se zatím tají, sdílet se svými sourozenci Seatem a Volkswagenem. Přestože původně mělo jít o vozítko s pohonem zadních kol a s motorem vzadu, nakonec by se na trh měla dostat klasická "předokolka".

Toto je koncept VW Up, z něhož bude odvozena i nová nejmenší Škoda
Toto je koncept VW Up, z něhož bude odvozena i nová nejmenší Škoda | Foto: Aktuálně.cz

Konkurence pro Renault

To ale s velkou pravděpodobností nebude jediné nové auto, které Škoda příští rok představí. Tím druhým by měl být být konkurent pro vozy typu  Renault Fluence - tedy auto, které působí jako velké a poměrně luxusní, přitom ale vyrobené s nízkými náklady. Právě takové vozy Volkswagen po Škodě požaduje. Velikostí by se mělo zařadit těsně pod současnou generaci octavie.

Zatímco letos Škoda do vývoje nových modelů příliš neinvestovala, v příštím roce se to změní. Investice budou nutné jednak k náběhu výroby tohoto nového levného vozu, a pak je již třeba připravit novou generaci octavie, roomsteru a brzy poté i fabie.

Další modely a deriváty budou přibývat i v dalších letech a je reálný předpoklad, že brzy spatří světlo světa i samostatné modely například pro čínský a indický trh.

O nové octavii toho mnoho nevíme. Viděli jsme však již její kapotu
O nové octavii toho mnoho nevíme. Viděli jsme však již její kapotu | Foto: Radek Pecák

Právě tyto regiony jsou víceméně zárukou, že globální prodeje Škodovce porostou a je pravděpodobné, že produkce 1,5 milionu kusů aut ročně dosáhne Škoda dříve než v roce 2020, jak plánuje nový šéf Winfried Vahland. V tu dobu by mohla mít Škodovka až desetičlennou modelovou řadu.

Elektromobil bude jen na testování 

Tento manažer, který pozvedl z trosek na výsluní značku Volkswagen v Číně, chce Škodovky a hlavně jejich výrobu zlevnit. Proto příští rok možná čekají krušná vyjednávání dodavatelů dílů z tuzemska. Vahland totiž ví, za kolik jsou schopné skla a elektronické díly vyrobit čínské firmy.

Příští rok se také Škoda hodlá zviditelnit svým elektromobilem. Přestavěné octavie se ale nebudou prodávat, pouze testovat. Není také vůbec zaručeno, že až Škoda s elektromobilem skutečně přijde, bude to právě octavia a ne některý jiný z jejích vozů.

Zřejmě poslední zásadní změnou, kterou nejvýznamnější tuzemský podnik příští rok projde, je změna loga. Objevily se již první kresby a informace o tom, jak by mohlo vypadat, nicméně podoba je stále utajovaná. Jisté je snad je to, že zelená barva v něm v nějaké formě zachovaná bude.      

 

Právě se děje

Další zprávy