Připoutejte se prosím! Bezpečnostní pásy v Česku slaví 50 let, přišly ze Švédska

Jan Markovič Jan Markovič
1. 1. 2017 9:54
Když 1. ledna 1967 vyjeli řidiči v Československu na silnice, museli se poprvé povinně připoutat. Tedy ne všude. Stačilo pouze na předních sedadlech, a jen pokud jeli mimo obec. I tak to ale byl velký krok v bezpečnosti. Přitom první pásy se objevily už v polovině devatenáctého století ještě před automobily. Cesta k bezpečnějšímu ježdění trvala déle než sto let.
Moderní tříbodové pásy s navíjením pak pro švédskou automobilku Volvo zdokonalil vynálezce Nils Bohlin a firma tak mohla v roce 1959 představit svůj první model s pásy v základní výbavě.
Moderní tříbodové pásy s navíjením pak pro švédskou automobilku Volvo zdokonalil vynálezce Nils Bohlin a firma tak mohla v roce 1959 představit svůj první model s pásy v základní výbavě. | Foto: Volvo

Kdo vymyslel bezpečností pásy, se určuje jen těžko. S prvním zařízením, které by udrželo člověka bezpečně na místě, přišel v devatenáctém století britský inženýr George Cayley. Ten si nechal patentovat „bezpečnostní pás pro turisty, malíře a hasiče“. Nešlo tedy o zařízení pro automobily, ale o sadu pásů držících člověka na místech, ze kterých by jinak mohl spadnout. Pevné uchycení přišlo později vhod i v letectví, zejména během války.

První bezpečností pásy se začaly objevovat už na začátku dvacátého století. V roce 1903 vynalezl pětibodový systém Louis Renault, ten se ale do automobilů nerozšířil. První auta tak nebyla pásy vybavena vůbec, v některých se pak objevovaly jejich primitivní dvoubodové obdoby, které řidiče upoutaly jen v oblasti klína.

Kdy jsme se měli připoutat

1.1. 1970 - Povinnost přitoutat se na předních sedadlech mimo obec
1.1. 1976 - Povinnost připoutat se na všech sedadlech vybavených bezpečnostními pásy mimo obec
1.1. 1990 - Povinnost poutat se i v obci

Zdroj: Jan Markovič

Že nejsou právě ideální, si všiml americký neurolog Hunter Shelden. Když se mu v jeho ordinaci začali množit pacienti s rozbitými hlavami po automobilových nehodách, rozhodl se v roce 1946 sepsat celou řadu doporučení pro bezpečnější cestování automobilem. Kromě stahovacích pásů navrhoval i posílení střechy automobilů nebo nasazení sklopných volantů a lepších zámků dveří. Tím popohnal americké politiky, aby se začali víc zabývat bezpečnostní na silnicích.

Pokud jde ale o bezpečnostní pásy tak, jak je známe dnes, hlásí se k nim hrdě Švédové. I když se tento systém uchycení objevoval už u jiných aut, jako byly značky Ford nebo Nash (za příplatek), byl to až Saab GT 750, který se stal prvním vozem na světě s bezpečnostními pásy ve standardní výbavě. Předvedl se v roce 1958 na autosalonu v New Yorku.

Moderní tříbodové pásy s navíjením pak pro švédskou automobilku Volvo zdokonalil vynálezce Nils Bohlin a firma tak mohla v roce 1959 představit svůj první model s pásy v základní výbavě. Je na to také patřičně hrdá, což dokazují i spony pásů v modelu Volvo XC90 (test najdete zde). Na ně automobilka vyrazila nápis „since 1959“, kterým na tento rok odkazuje.

Saab GT 750 byl v roce 1958 prvním autem s pásy v základní výbavě.
Saab GT 750 byl v roce 1958 prvním autem s pásy v základní výbavě. | Foto: Saab

Dnes už je používání bezpečnostních pásů samozřejmostí. O tom, že je účinné, není pochyb. BESIP ministerstva dopravy na svých stránkách uvádí, že nepřipoutaný člověk má na předním sedadle šestkrát vyšší šanci na úmrtí při nehodě mimo obec a v obci dokonce osmkrát. Takže se připoutejte, prosím.

 

Právě se děje

Další zprávy