Pokuty můžou jít dolů, zaplacení už ale řidič neuteče

Radek Pecák Radek Pecák
27. 4. 2011 13:32
Policie přiznala, že za mnohými dopravními nehodami je špatný stav silnic
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Šéf tuzemské dopravní policie slibuje řidičům, že od podzimu budou platit menší pokuty, až to "dopravákům" umožní novela zákona, o níž se nyní jedná ve sněmovně.

"Dosud bylo za konkrétní přestupek stanoveno rozmezí pokuty od.. do... A nyní tam bude pouze ta horní hranice," vysvětlil Leoš Tržil na semináři o aktuálních problémech dopravy s motoristickými novináři. To tedy znamená, že policisté, pokud shledají dostatek polehčujících okolností, mohou přestupek, za který nyní řidič musel "natvrdo" platit, vyřešit třeba domluvou nebo pokutou v řádu stokorun namísto dosavadních tisíců.

Zákonodárci prosadili tuto variantu, přestože policisté se spíše klonili k tomu, aby u některých typů přestupků zůstala vymezena i spodní hranice postihu.

Na druhou stranu slibuje Tržil zajistit lepší vymahatelnost pokut. "Je nám jasné, že málokdo z řidičů má stále u sebe dva tisíce korun v hotovosti, a proto od druhého pololetí rozmístíme po republice 280 platebních terminálů pro hlídky dopravní policie," řekl Leoš Tržil.

Řidičák na zkoušku je dobrá myšlenka

Šéf dopravních policistů je přesvědčen, že dokončením autoškoly, byť sebelepší, by vzdělávání řidičů nemělo skončit. "Vždyť těch novel předpisů je už tolik, že se v nich jen málokdo dokáže vyznat. Stále se setkáváme s tím, že když někomu vytýkáme, že se nezařadil podle pravidla zipu, tak se diví, že o tom nikdy nic neslyšel.

"Nechci, aby to vyznělo tak, že Tržil chce nahnat řidiče do lavice, ale myslím, že hodinové školení jednou za nějaký čas by smysl mělo," vysvětlil.

Tržil také podporuje iniciativu Jiřího Patery, majitele mostecké školy smyku, který prosazuje nejen lepší výuku učitelů autoškol, ale i takzvaný řidičský průkaz na zkoušku. Pracovní návrh podle něho počítá s tím, že v nějaké lhůtě po získání řidičského průkazu by musel řidič absolovat zdokonalovací kurz a teprve po dvou letech po složení další zkoušky by získal plnohodnotný řidičský průkaz.

I na základě statistiky dopravních nehod a počtu mrtvých při letošních Velikonocích je šéf dopravky přesvědčen, že tuzemští řidiči mají problémy s jízdou v silném provozu. Je si ovšem vědom toho, že ne vždy lze celou vinu za nehodu svalovat pouze na řidiče. "Dělali jsme si audit u více než 600 smrtelných nehod a zjistili jsme, že u zhruba čtyřiceti procent hrála větší či menší roli na konkrétním nehodovém místě závada na komunikaci. "I kdyby šlo jen o nějaký výtluk," sdělil Tržil. Podle jiných studií je zase povrch 40 procent našich vozovek vyhlazen nad stanovenou mez, tudíž je pak na nich výrazně delší brzdná dráha než na silnici, která je patřičně drsná.

 

Právě se děje

Další zprávy