Pocta Ettoremu Bugattimu. Na sporťáku slavné značky pracoval Král osmnáct let

Pocta Ettoremu Bugattimu. Na sporťáku slavné značky pracoval Král osmnáct let
Červené Bugatti na titulní skice je otevřený roadster, modré auto má kabinu uzavřenou. První Královy návrhy z roku 1986.
Designér Václav král s modelem Bugatti v měřítku 1 : 10.
Model vznikl v roce 1988 u příležitosti Královy výstavy v Roztokách u Prahy.
Model vycházel z této skici.
Foto: Studio Design Král
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
4. 2. 2024 6:11
Když se v roce 1986 dozvěděl o znovuzrození automobilky Bugatti, usedl ke stolu a ještě v témže roce vznikly první návrhy bugatky podle jeho představ. O dva roky později už na výstavě v roztockém zámečku ukázal model auta v měřítku jedna ku deseti. Přinášíme další díl z cyklu Nerealizované projekty Václava Krále.

Dvě dekády mezi světovými válkami byly zlatým obdobím značky Bugatti v Československu. Nejen Eliška Junková si za jejich volantem vydobyla věčnou slávu, závodil s nimi i její manžel Čeněk Junek nebo šlechtic Jiří Kristián Lobkowitz.

Traduje se, že v přepočtu na obyvatele jezdilo nejvíc bugatek právě u nás. Ze tří tisíc aut vyrobených ve francouzské manufaktuře v Molsheimu jich 150 skončilo na československých silnicích.

Kouzlu značky propadl i designér a konstruktér Václav Král. "Když je táta kreslil, vždycky říkal, že Bugatti není o tom, že má vepředu podkovu a špicová kola. Ale že v něm musí být duch typu 35," vzpomíná syn Jiří Král. "Myslel tím to mile vypadající, přesto velmi výkonné a lehce ovladatelné dvoumístné auto. Přesně takové navrhl."

Podoba Královy bugatky se v průběhu let měnila, od vozů určených pro závodní okruhy až k těm, které by mohly jezdit po veřejných silnicích.
Na jednom skicovaném průřezu je patrný dvanáctiválcový motor a formulové nápravy s pružinami uloženými podélně v trupu. Typické pro Královy návrhy jsou výrazné otvory v zadních blatnících pro sání vzduchu k chladičům motoru uloženého před zadní nápravou. A také štěrbiny, kterými proudil vzduch k brzdám, aby vzápětí odcházel skrze ráfky kol ven.

Zaujme také výrazné projmutí karoserie v oblasti kabiny, které dělá dojem, jako by auto sestávalo ze dvou částí. V oblasti dveří jsou patrné výrazné deformační zóny, které měly ochránit posádku v případě bočního nárazu. Tuto podobu získaly Královy bugatky v roce 1990, ještě před tím vznikly skici vozu s uzavřenou i otevřenou karoserií.

Postupem času přidal Král další návrhy karoserie se splývavou a useknutou zádí kokpitu. "Velké bugatky to takhle měly, jestli si vybavíte model Royal, ten měl přesně takhle useknutou střechu. Atlantic zase splývavou," upozorňuje Jiří Král na dva charakteristické rysy předválečných modelů.

K práci na bugatkách se Václav Král několikrát vrátil, poslední skici vznikly ještě v roce 2004, rok před jeho náhlou smrtí. Nešlo přitom o placenou zakázku, na podobě aut z Molsheimu pracoval z obdivu k zakladateli značky a vozům, které pod jeho vedením vznikly.

 

Právě se děje

Další zprávy