Model Peugeotu, který se nachází ve stejné velikostní třídě jako Volkswagen Golf a jeho konkurenti, ponese i v nové generaci, která právě přichází na trh, stejné označení 308 jako dosud. Peugeot se totiž rozhodl svá současná označení již neměnit. Posledním přejmenovaným modelem se tak příští rok stane výrobek kolínské továrny TPCA. Ze 107 se stane 108.
Je doba odlehčování, a tak Peugeot v případě tohoto rodinného hatchbacku nemůže zůstat stranou. Celková úspora hmotnosti, ve srovnání s generací odcházející do výslužby, je nejméně 140 kilogramů. Jen nová podvozková platforma uspořila 70 kilogramů, další kilogramy ubraly lehčí konstrukce sedadel, plastové víko zavazadlového prostoru a další součástky.
Nová platforma umožnila i lepší využití vnitřního prostoru. Nový Peugeot 308 tedy může být jen 425 centimetrů dlouhý. Přitom uvnitř se kromě pěti míst pro pasažery nachází i zavazadlový prostor s objemem 470 litrů. Peugeot přitom platformu nevyvíjel pouze pro tento model. Budou na ní postaveny i další vozy značky. Je ji možné připravit pro čtyři různé šířky rozchodů kol a celkem pět různých rozvorů.
Tvůrci Peugeotu 308 se rozhodli použít koncept přístrojového štítu umístěného nad volantem, se kterým poprvé přišli v městském hatchbacku 208, využít i v tomto voze. Je to řešení, které má umožnit řidiči současně sledovat provoz před sebou i například rychloměr. Vyžaduje však trochu více času při nastavování sedadla a volantu do optimální polohy.
Malá revoluce u vozu této třídy nastala v interiéru. Téměř všechny funkce (rádio, klimatizace, navigace, palubní počítač a další) se ovládají pomocí dotykového displeje. Díky němu působí interiér velmi prostorně a uklizeně. Displej prý nezklame. Prototypy musely vydržet miliony testovacích dotyků.
Šetření nastalo i zde
Při detailnější prohlídce vozu jsme ale objevili i jasné důkazy šetření. Například pásy pro řidiče a předního spolujezdce nelze výškově nastavovat a v zavazadlovém prostoru neexistuje (s výjimkou čtyř relativně křehkých ocelových ok na dně) žádná možnost, kam zavěsit tašku s nákupem, případně jiný náklad fixovat tak, aby v zatáčkách a při brzdění neputoval sem a tam.
S vozem jsme měli možnost se i několik desítek kilometrů svézt. Pod kapotou byl základní dieselový motor (92 koní), který spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou. Na malý volant a relativně malé ukazatele přístrojů není problém si zvyknout, ve srovnání s minulou generací překvapuje chuť podvozku vykroužit pěkně zatáčku. Přitom zůstala schopnost plavného přejíždění nerovností. Je to jakýsi mezistupeň mezi tradiční francouzskou měkkostí podvozku a rychlého zvládnutí situace na silnici, což je rys typický například pro volkswageny a škodovky.
Lidé z českého zastoupení Peugeotu přepokládají, že nejprodávanější výbavou bude ta prostřední. Už ta základní ale není vůbec špatná.
Ve výčtu jednotlivých prvků je šest airbagů, světla pro denní svícení z LED diod, stejné zdroje svítí i v zadních světlometech. Dále ve voze kupující nalezne centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna, manuální klimatizaci, rádio, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce a elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.
Základním motorem je benzinový motor 1,2 s 82 koňskými silami, stejné palivo spalují i motory 1,6 naladěné buď na výkon 125 nebo 156 koní.
Dieselové motory mají také zdvihový objem válců 1,6 litru a buď je jejich výkon zmíněných 92 nebo 115 koní.
Díky zaváděcím cenám lze nyní základní variantu nového Peugeotu 308 koupit za 320 000 Kč, nejlevnější dieselová varianta je zatím v nabídce za 392 000 Kč.
Letos zatím bude Peugeot novou "308" prodávat pouze s karosérií hatchback, na jaře bude k mání i nové kombi. O dalších karosářských variantách zatím zaměstnanci Peugeotu nic neprozrazují.