Nový Nissan: První jízda potvrdila skvělou pověst

Radek Pecák Radek Pecák
26. 1. 2014 17:15
Na trh přichází druhá generace modelu Qashqai.
Vůz udělá řidičům radost.
Vůz udělá řidičům radost. | Foto: Radek Pecák

Ani Volkswagen Golf neznamená pro největší německou automobilku tolik, co model Qashqai pro evropskou centrálu Nissanu. Každý druhý vůz této japonské značky, který se nyní na "starém kontinentu" prodává,  je totiž právě qashqai. A to má Nissan v nabídce dvacet různých typů automobilů.  

Od doby, kdy se v roce 2007 začala prodávat první generace tohoto vozu, se jich na evropském kontinentu prodalo 1,5 milionu, což je 75 procent všech dosud vyrobených exemplářů qashqai.

Nyní přichází na trh druhá generace. První testovací jízdy s novým Nissanem Qashqai redaktor online deníku Aktuálně.cz absolvoval na testovacích tratích mezi chorvatským městem Rovinnj a slovinskou Lublaní.

Měli jsme možnost otestovat jak zatím jedinou benzinovou motorizaci 1,2, tak i turbodiesely 1,5 a 1,6 litru.

Qashqai je zakladatelem nového automobilu crossover. V době, kdy se začínal prodávat, byl na trhu prakticky sám. Dnes už je konkurentů čtrnáct. "Je logické, že se tento koncept konkurence snaží kopírovat. Nissan se totiž skvěle trefil do poptávky velké skupiny běžných lidí, kterým se líbí auta typu SUV, ale ta, která tehdy byla v nabídce, pro ně byla příliš velká a drahá," soudí Radek Laube, šéfredaktor časopisu Auto Desing & Styling.

Design se opět vydařil.
Design se opět vydařil. | Foto: Radek Pecák

Designéři nedělali v případě druhé generace žádnou revoluci. Prostě jen vůz sladili se současným designovým směrem a některé pasáže učinili o trochu agresivnější. 

Jedná se tak trochu o podobný styl, jakým se už před časem vydal třeba Ford a také korejští výrobci SUV. Ostatně, porovnání nového Nissanu Qashqai s konkurenty, kterými jsou například Škoda Yeti a Hyundai ix35 najdete zde.

Jak si žádá doba, je nový qashqai větší než ten předcházející. Současná délka necelých 438 centimetrů se zvětšila o pět centimetrů, rozvor narostl o šestnáct milimetrů, šířka se zvětšila o dva centimetry, výška se naopak o půldruhého centimetru zmenšila. Nad hlavou cestujících přibyl centimetr, zadní cestující mají teď na kolena k dobru půldruhého centimetru. Redaktor s výškou 186 centimetrů si vyzkoušel všechna místa ve voze a i vzadu, za podobně velkým řidičem, neměl problém absolvovat několik stovek kilometrů v jednom kuse.

Nissan zvětšil i kufr. Pokud je ve voze rezerva (v těch dodávaných do Česka bude), má zavazadlový prostor 401 litrů. Není to sice rekordní objem, ale kufr je dobře přístupný a na všední potřeby rodiny s jedním či dvěma malými dětmi by měl postačovat.

Přes zvětšení rozměrů došlo oproti první verzi qashqaie k úspoře hmotnosti zhruba 40 kilogramů, přestože narostl i seznam výbavy.

Elektronika hlídá i značky

Každý zákazník získá v novém qashqaii šest airbagů, zmiňované náhradní kolo, klimatizaci, světla pro denní svícení, tempomat, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, přední loketní opěrku, dělená zadní sedadla, autorádio s ovládáním na volantu, pětipalcový barevný displej palubního počítače a elektrickou parkovací brzdu.

Rozmístění ovládacích prvků je logické, jen parkovací brzda je trochu moc vpředu.
Rozmístění ovládacích prvků je logické, jen parkovací brzda je trochu moc vpředu. | Foto: Radek Pecák

V nižších výbavách za příplatek a v nejvyšší s označením Tekna sériově montuje Nissan do vozu nové elektronické systémy souhrnně označované jako Safety Shield. Díky čtyřem kamerám rozmístěným po obvodu vozu umí auto automaticky přepínat dálková světla, číst dopravní značky, samočinně parkovat, upozorní na automobily křižující dráhu vozu při couvání, také hlídá mrtvý úhel a udržování vozu v příslušném jízdním pruhu. Tento asistent je mimochodem v drtivé většině jízdních situací dosti otravný, proto jsme neváhali, prolistovali se seznamem položek v menu palubního počítače a vypnuli ho.

Už minulý qashqai měl velmi dobré jízdní vlastnosti, ten nový se v této kategorii opět posunul o stupínek výše. Podvozek na silnicích na testovací trase, které byly v průměru v lepším stavu, než jsou ty české, fungoval velice jistě. Při přejíždění nerovností sice působil poněkud "tvrdě", avšak bez hlukového doprovodu od dílů pod podlahou. Navíc se toto naladění velice příznivě projevilo v zatáčkách, kde má vůz jen minimální náklony a nijak se nebrání snaze o sportovní způsob jízdy. Při parkování potěšil malý poloměr otáčení, žádné výhrady jsme neměli ani k naladění posilovače řízení či brzd.

Při tomto prvním testování jsme zkoušeli pouze verze s manuálními převodovkami. Všechny byly šestistupňové a všechny se ovládají nadprůměrně hladce.

Zatím jen jeden benzinový motor

Nejlevnější verzí nového Nissanu Qashqai bude vůz ve výbavě Visia a s motorem 1,2 DIG-T. Čtyřválcový turbomotor spaluje benzin, přičemž spotřebu výrobce udává hodnotou 5,6 l/100 km. Cena je 444 900 Kč. I naložený vůz (jezdili jsme často obsazeni třemi dospělými osobami) s tímto motorem jezdí svižně, jen v prudších stoupáních mu poněkud brzy "dochází dech" a je třeba podřadit hned o dva rychlostní stupně. Silnější turbomotor 1,6 bude k mání až na konci letošního léta.

Výbornou dynamiku mají oba dieselové agregáty, přičemž ten slabší (1,5, 110 koní) má poněkud nepříjemný chraplavý zvuk, naopak moderní motor 1,6 dCi má velmi uhlazený zvukový i výkonový projev. Levnější z obou dieselů začíná na ceně 517 400 Kč, za silnější vznětový motor se připlácí 22 500 Kč.

Nissan plánuje, že verzí s pohonem všech kol bude v České republice prodávat jen zhruba dvacet procent, podobně jako dosud. Verze All mode bude nabízena pouze ve spojení s nejsilnějším turbodieselem a s cenou začínající na úrovni 589 900 Kč.

Prodej vozu oficiálně v Česku začíná 1. února. A ještě informace na závěr: Verze +2 jako u minulé generace nebude. Sedm míst si budou moci naopak dopřát ti, kteří si počkají do léta na novou generaci vozu X-Trail. 

 

Právě se děje

Další zprávy