Autobaterie je základní komponentou současných automobilů se spalovacími motory. Stejně jako všechny ostatní díly podléhá opotřebení a po určité době je třeba ji vyměnit. Její životnost ale lze správnou obsluhou výrazně prodloužit. Během chladných zimních měsíců je však autobaterie namáhána více než kdy jindy.
Kromě startování motoru je baterie zdrojem energie pro elektroinstalaci ve voze v době, kdy není spuštěn motor, nebo když při nízkých otáčkách alternátor nedodává dostatek energie. Energetická náročnost elektroinstalace se s novými vymoženostmi ve výbavě automobilu stále zvyšuje.
Když se navíc přidá snížení kapacity baterie, zapříčiněné nízkou teplotou, a například odporem zhoustlého motorového oleje, může se stát, že místo pohodlné jízdy ve vyhřátém voze zůstanete sedět v mrazu. Proto je před začátkem zimy vhodné období pro zkontrolování stavu baterie ve voze, protože riziko vypovězení služby roste zejména se stářím baterie.
Jezděte častěji a dál
Životnost baterie lze prodloužit rozumným zacházením. Při zhasnutém motoru je lepší nenechávat rozsvícená světla či zapnuté rádio. Baterii je schopna během pár hodin zcela vybít i malá lampička v interiéru. Jednoduchým způsobem oddálení vypovězení služby je i častější používání vozu a jízdy na delší vzdálenosti.
Baterie se sama vybíjí až o 5% denně, a to zejména v případě, že vůz stojí. Náročnější jsou pro baterii také kratší najeté vzdálenosti. Doporučuje se proto alespoň jednou za měsíc vykonat s vozem cestu v řádu desítek kilometrů.
Důležitá je také mechanická údržba. U nejpoužívanějších olověných akumulátorů s elektrolytem je třeba občas dolít destilovanou vodu do výšky asi 10 mm nad desky, protože voda se při chemické reakci stále odpařuje. Stále častější novinkou však jsou bezúdržbové "gelové" baterie, u kterých je použit elektrolyt s gelovou povahou a nehrozí tak vylití ani odpařování.