Mercedes předběhl Teslu. Chystá elektrický náklaďák, už testuje prototyp

Jan Markovič Jan Markovič
3. 8. 2016 12:23
Mercedes Urban eTruck je určený hlavně pro městský a příměstský provoz. Na jedno nabití ujede okolo 200 km, což by mělo stačit na celý den práce. Energii pak stihne doplnit za dvě až tři hodiny. Až se dostane do výroby, půjde o největší elektrický model značky - může vážit až 26 tun.
Prototyp elektrického náklaďáku má články o kapacitě 212 kWh, což by mělo za ideálních podmínek stačit na 200 kilometrů dojezdu.
Prototyp elektrického náklaďáku má články o kapacitě 212 kWh, což by mělo za ideálních podmínek stačit na 200 kilometrů dojezdu. | Foto: Daimler

Před nedávnem zveřejnila americká Tesla svůj plán na další roky. Ve výrobě by se kromě luxusních i dostupnějších elektromobilů měl objevit také elektrický nákladní vůz. Zdá se ale, že německý Mercedes-Benz bude rychlejší. Ukázal totiž prototyp elektrického náklaďáku, který poslouží firmám operujícím ve městech a jejich okolí.

Vozidlo se jmenuje Mercedes Urban eTruck a jde o klasickou užitkovou platformu, na kterou se dají namontovat nejrůznější nástavby podle potřeby budoucího majitele. Kupředu ho ale nežene dieselový motor, místo toho má k dispozici hned dva elektromotory umístěné vedle sebe u zadní nápravy. Celkem disponují výkonem 335 koní a maximem točivého momentu rovných 1000 Nm. Podle Mercedesu tak může být celková hmotnost vozu až 26 tun.

Foto: Daimler

To už je dobře využitelná kapacita i na cesty z města, dostupné baterie ale ještě nedisponují dostatečnou kapacitou na dálkové trasy. Prototyp elektrického náklaďáku má články o kapacitě 212 kWh, což by mělo za ideálních podmínek stačit na 200 kilometrů dojezdu. Podle Mercedesu to odpovídá tomu, co ujedou řidiči nákladních aut při rozvážkách po městě za jeden den. I tak se ale pro model počítá s doplněním dalších baterií, což by měla umožnit právě jeho modulární platforma.

Auto by se mělo také rychle dobíjet. Prototyp zatím z dobíjecí stanice zvládne doplnit kapacitu svých baterií za dvě až tři hodiny. Mercedes už ale pracuje i na stanici, která by měla čas ještě zkrátit. Výhodou elektrických nákladních vozů má být ovšem především fakt, že ve městech klesne přímé znečištění.

Ačkoliv koncern Daimler ještě nevyráběl tak velký elektrický náklaďák, s podobným pohonem u užitkových vozů už zkušenosti má. V současné době jeho značka Fuso testuje rozvážkové nákladní vozy Canter E-Cell v Německu a Portugalsku. Ty mají s menšími bateriemi dojezd okolo 100 kilometrů.

 

Právě se děje

před 25 minutami

Hamáček podal trestní oznámení na autory reportáže Seznam Zprávy, rezignovat nehodlá

Vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) v pátek podal trestní oznámení na autory reportáže serveru Seznam Zprávy k jeho cestě do Moskvy Janka Kroupu a Kristinu Cirokovou. Vyloučil, že by kvůli kauze rezignoval. Naopak podle lídra ODS Petra Fialy by měl skončit, protože buď lhal veřejnosti, nebo se dopustil špatného úsudku.

Hamáček trestní oznámení avizoval minulý týden. Na server plánuje podat i civilní žalobu, kterou chce po vydavateli požadovat deset milionů korun. Podle webu Seznam Zprávy hovořil Hamáček na interní schůzce o úmyslu "vyměnit mezinárodní skandál" kolem explozí ve Vrběticích na Zlínsku za dodávky vakcíny proti covidu-19 Sputnik V. Hamáček to ostře odmítá.

Podle Hamáčka se mohli autoři reportáže dopustit trestných činů pomluvy či šíření poplašné zprávy. "V pátek jsem trestní oznámení podal," řekl dnes v Partii na televizi Prima. Vicepremiér dnes řekl, že česká diplomatická reakce na zjištění o ruském zapojení do explozí ve Vrběticích v roce 2014 byla jednoznačným úspěchem, nicméně reportáž Seznamu z kauzy udělala "bramboračku". Zopakoval, že cesta do Moskvy měla svůj účel, stejně tak jako načasování jejího zrušení. "Na vnitru jsme mohli těžko plánovat, že v době, kdy budeme vyhošťovat ruské diplomaty, budu sedět v Moskvě," prohlásil.

Podle opozičních lídrů naopak z kauzy dělá "bramboračku" Hamáček. "Podstatné je to, že lhal veřejnosti, že nechtěl jet do Moskvy. Ukazuje se, že cesta byla naplánovaná," podotkl Fiala. V případu se podle něj možná Hamáček dopustil jen neskutečné naivity a měl špatný úsudek, ale i to by bylo důvodem pro rezignaci. Také podle lídra Pirátů Ivana Bartoše jsou Hamáčkovy argumenty nedůvěryhodné. "Vyjádření ukazují, že ten původní příběh není pravdivý," uvedl.

Zdroj: ČTK
před 51 minutami

Cisternová loď řízená českým kapitánem poškodila most v nizozemském Groningenu

Cisternová loď, kterou řídil 59letý český kapitán, narazila do důležitého mostu v nizozemském Groningenu. Nikomu se nic nestalo, ale škody na mostě jsou podle zástupců města velké.

Policie českého kapitána zadržela. Testy ukázaly, že nepožil alkohol, ani si nevzal žádní drogy. Čelí podezření, že nemá dostatečné schopnosti k řízení lodi.

Svědci nehody, která se stala v noci na sobotu, vypověděli, že slyšeli hlasitou ránu. V té době most zrovna nepřejíždělo žádné auto, jen jeden řidič mopedu. Náraz lodi ho vyděsil.

Vyšetřování nehody bude pokračovat i v příštích dnech. Cisternová loď Bodensee je 110 metrů dlouhá a pluje pod německou vlajkou. Podle policie na ní nebyly žádné technické závady. Se čtyřčlennou posádkou plula ze Štrasburku do nizozemského Delfzijlu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy