Vzniklo kvůli Ferrari a vystřídalo několik majitelů. Lamborghini slaví 60. narozeniny

Lamborghini Miura, možná nejslavnější supersport značky vůbec.
Příběh zrodu automobilky Lamborghini je vlastně docela známý, loni se dočkal dokonce filmové podoby, jakkoliv hodnocené poněkud rozporuplně. Ferruccio Lamborghini se narodil v roce 1916 a po druhé světové válce rozjel po sobě pojmenovanou továrnu na výrobu traktorů. Ta mimochodem existuje dodnes. Začalo se mu rychle dařit, a tak do svého portfolia přidal i další věci, například klimatizace. Obchod vzkvétal, Lamborghini měl spoustu peněz a jako každý zámožný Ital té doby jezdil ve Ferrari. Jenomže špičkový model 250 GT ho údajně příliš nepřesvědčil: byl hlučný a měl problémy se spojkou. A co udělá bohatý podnikatel s know-how, pokud se mu nelíbí auto konkurence, která navíc jeho výtky ignorovala? Ano, založí vlastní automobilku s řadou schopných inženýrů a konstruktérů a cílem dělat lepší auta než věhlasná konkurence. Alespoň tak nějak o tom vypráví slavná historka.
Marzal se v roce 1968 vyvinul v první sériové čtyřmístné Lamborghini - model Espada. To kromě místa "pro celou rodinu", jak píše italský výrobce na svém webu, nabídlo i kufr pro jejich zavazadla. Pod kapotou byl už klasický 3,9litrový dvanáctiválec, poprvé jej bylo od roku 1974 možné kombinovat i s třístupňovým automatem Chrysler.
V době turbulentních vlastnických změn, které vedly mimo jiné k výraznému propadu kvality výroby, přišlo Lamborghini s dalším legendárním supersportem: Countach měl jako koncept premiéru v roce 1971, až v roce 1974 se objevila produkční verze s 3,9litrovým dvanáctiválcem. Tvary opět navrhl Marcello Gandini a kupé s nahoru výklopnými dveřmi na sebe rychle vzalo pozici nejpopulárnějšího modelu značky.
Poslední Diablo, dohromady jich od roku 1990 vznikly skoro tři tisícovky, bylo už zároveň předvojem nástupce. Tím se stalo Murciélago s pohonem všech kol a tvary již zmiňovaného Luca Donckerwolka a dvanáctiválcem tentokrát o objemu 6,2 litru s výkonem 426 kilowattů. Ten při modernizaci v roce 2005 ještě posílil na nejméně 471 kilowattů a zvětšil svůj objem na 6,5 litru.
Foto: Lamborghini
Jan Matoušek Jan Matoušek
7. 5. 2023 6:32
Začalo to tím, že Ferruccio Lamborghini nebyl spokojený se svým Ferrari, a pokračovalo turbulentními dekádami naplněnými legendárními modely, změnami majitelů i záchranou dost možná za pět minut dvanáct. Lamborghini si připomíná 60 let od svého založení lemovaných modely jako Miura, Countach, Diablo nebo Murciélago. Připomeňte si v galerii historii italské automobilky.
 

Právě se děje

Další zprávy