Není v Evropě pravděpodobně lepší místo pro testování auta s parametry supersportu, než Itálie. Je tu dostatek klikatých silnic, málokdy prší a také si můžete vybrat z řady okruhů, kde lze relativně bezpečně i u monster s výkony přes pět stovek koní alespoň občas sešlápnout plynový pedál až na podlahu.
Navíc jsou Itálie a její obyvatelé automobilům naklonění. Těžko se vám v jiném prostředí stane, že přijedete do městečka, spořádaně zabrzdíte před značkou označující začátek obce, a protože jste ještě nevypnuli sportovní režim, ozve se při podřazování na nižší rychlosti dvojitý až trojitý výstřel z výfuku. To samozřejmě dva dědoušky popíjející v tom místě své kafíčko před kavárnou nejdříve trošku vyděsí, záhy ale se jim obličeje roztáhnou do úsměvu a nakonec odjíždějícímu Audi R8 pokynou.
Právě s modernizovaným nejrychlejším Audi současnosti jsme totiž v Itálii jezdili, a to dokonce s modelem V10 plus coupé, což je novinka v nabídce, jejíž desetiválcový motor o zdvihovém objemu válců přenáší na kola výkon 550 koňských sil a maximální točivý moment 540 Nm.
Blikače upoutají
Audi R8 je na trhu již od konce roku 2006, přesto zásadnější obměnu vzhledu nepotřebu. Kromě drobností na náraznících a difuzoru jsou největší změnou světlomety. Jak zadní, tak přední jsou kompletně tvořeny LED Diodami, novinkou je světelný pruh blikačů, který se po zmačknutí páčky příslušným směrem rozeběhne vždy od středu vozu tam, kam chceme odbočovat.
Právě to možná zaujalo dvě starší dámy sedící na zadních sedadlech běžného rodinného vozu, který zastavil na křižovatce vedle nás.
My jsme zatím diskutovali o tom, proč Audi v rámci modernizace nevyměnilo již poněkud zastaralou navigaci za novější typ.
Novináře, kteří se účastnili prezentace, ale spíše než mírně jiný vzhled vozu zajímaly jízdní schopnosti auta se zmíněným výkonem 550 koní.
Kouzelné tlačítko Sport
Nutno říci, že během jízdy v běžném režimu se ani v Audi R8 V10 plus nic převratného neděje. Nové dvojspokové převodovce S-Tronic není třeba pomáhat pádly, v drtivé většině jízdních situací připraví řidiči ten správný převodový stupeň. Řadí hladce bez zbytečného dramatického trhání. Prý zvládá přeřazení ještě o deset procent rychleji, než vychvalované převodovky Ferrari.
Skoro se dá říci, že s tímto autem by člověk mohl každý den jezdit ráno do práce a večer zpátky.
Vše se ale razantně změní, pokud stisknete na středovém panelu tlačítko sport. Motor se nechá okamžitě vytáčet na osm tisíc otáček, což je doprovázeno patřičným jekotem, pokud je třeba podřadit, ozve se nepřeslechnutelné střílení do výfuku. Na celodenní ježdění to takto určitě není, pokud ale uvidíte před sebou prázdnou kvalitní a zatáčkovitou silnici, jako se to několika místech poštěstilo nám, byl by hřích po tomto tlačítku nesáhnout.
I v tomto režimu je ale auto naprosto nezáludné. Zatáčky se i díky pohonu všech kol daří ve všech rychlostech, které dovolí zdravý rozum, vykružovat přesně tak, jak si řidič při natočení volantu představuje.
V některých "vracečkách" jsme měli s kolegou pocit, že by nezaškodil strmější převod řízení, protože bylo nutno přehmatávat. Specialisté od Audi nám pak vysvětlili, že toto je jedna z věcí, kterým se supersport Audi odlišuje od Lamborghini, které také patří do portfolia koncernu Volkswagen. Vozu "R8" přísluší pozice výborného, ale ukázněného studenta, zatímco Lamborghini je takový drzý a provokující nevychovanec.
Zlatým hřebem prezentace byla jízda na okruhu v Misanu. Ten nese jméno tragicky zahynuvšího Marca Simoncelliho. Dvě kola jsme studovali trať za vodícím automobilem. Právě jen tady jsme mohli pocítit, jaké je to za pomoci keramických brzd brzdit z více než dvousetkilometrové rychlosti do ostré zatáčky a opět ostře akcelerovat. Maximální rychlost 317 kilometrů v hodině ovšem není možné vyzkoušet ani zde.
Následující čtyři kola, kdy už jsme na dráze byli sami, utekla příliš rychle, a pak už nás čekal jen poměrně nudný úsek cesty do hotelu.
S-Tronic snížil spotřebu
Kromě tohoto nejsilnějšího vozu zůstávají v nabídce nadále verze s osmiválcovým motorem 4.2 FSI , který dosahuje nejvyššího výkonu 316 kW (430 k) při 7900 otáčkách za minutu a v rozmezí otáček 4500 až 6000 poskytuje maximální točivý moment 430 N.m.
R8 Coupé s tímto motorem a převodovkou S tronic zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,3 sekundy a pokračuje až k nejvyšší rychlosti 300 km/h (s mechanickou převodovkou: 4,6 sekundy a 302 km/h).
Pro model R8 V8 Spyder platí následující hodnoty: 4,5 sekundy, respektive 4,8 sekundy, a rovněž 300 km/h. R8 V8 quattro v provedení kupé s převodovkou S tronic spotřebuje v průměru 12,4 litru paliva na 100 km.
Motor V10 ve voze bez označení plus nabízí točivý moment 530 N.m při 6500 otáčkách za minutu a jeho výkonová křivka vrcholí až při 8000 otáčkách, kdy je k dispozici 386 kW (525 k). Audi R8 V10 Coupé s převodovkou S tronic zrychlí z nuly na 100 km/h za 3,6 sekundy a jeho nejvyšší rychlost činí 314 km/h. S mechanickou převodovkou se tyto hodnoty mění na 3,9 sekundy a 316 km/h.
U modelu R8 V10 Spyder s převodovkou S tronic je standardní sprint otázkou 3,8 sekundy a nejvyšší rychlosti je dosaženo při 311 km/h. (s mechanickou převodovkou: 4,1 sekundy a 313 km/h). Spotřeba paliva je u modelu R8 V10 Coupé s převodovkou S tronic v průměru 13,1 litru na 100 km.