Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) letos vyrobí 198 000 aut. Poprvé za poslední čtyři roky tak její produkce klesne pod hranici 200 000 aut ročně.
Vyplývá to z údajů, které v říjnu na brněnské konferenci Očekávaný vývoji automobilového průmyslu v ČR a střední Evropě uvedl Robert Kiml z vedení automobilky. Loni se v Kolíně vyrobilo 220 606 aut, což byl nejvyšší počet od roku 2011, kdy TPCA zaznamenala svůj doposud největší propad.
Podle Kimla je důvodem letošního poklesu stáří modelu, který se vyrábí už skoro tři roky, a velká konkurence na trhu. "Připravujeme novinky, v tuto chvíli ale nemohu sdělit, jaké budou," řekl Kiml ČTK. V Kolíne vyrábějí minivozy Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo.
Automobilka TPCA už v Kolíně vyrobila za 12 let přes tři miliony aut. Naprostou většinu z nich vyvezla, v ČR se jich ročně prodá asi 500.
Kiml dále uvedl, že když automobilka s kolínským projektem vstoupila na trh, předpokládal se velký růst segmentu malých vozů, určených zejména pro města. Tento segment se ale zastavil na úrovni kolem 1,3 milionu prodaných aut ročně a dál spíše klesá. Podle Kimla obyvatelstvo Evropské unie bohatne a kupuje si dražší modely.
Navíc výrazně narostla konkurence. Když TPCA továrnu otevírala, byli na trhu tři konkurenti, nyní jich je 25. "To vytvořilo obrovský tlak na cenu i kvalitu," uvedl Kiml. TPCA má nyní na trhu malých aut zhruba 16procentní podíl, který Kiml označil za stabilní.
TPCA Toyota Peugeot Citroën je společným podnikem Toyota Motor Corporation a PSA Groupe, začátek výroby v továrně odstartoval 28. února 2005, v tomto roce bylo vyrobeno 103 819 aut.
Ve společnosti v tuto chvíli pracuje zhruba 2800 lidí a firma představuje jednoho z největších exportérů v České republice. Automobilka vyrábí malé vozy značky Peugeot, Citroën a Toyota. Kapacita závodu je 330 000 vozů ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009 (přesně 332 489 aut).
Od tohoto rekordního roku ale produkce soustavně klesala na dosavadní historické minimum v roce 2013 (185 127 aut). Po náběhu nové generace kolínské modelové trojky se výroba v letech 2014 až 2016 trochu zvedla, avšak letos ji čeká propad.