Otestovat auto s nejslabším motorem a navíc v chudší výbavě, to je zkušenost vzácná, ale poučná. Automobilky se spíš rády chlubí tím, co všechno model může umět, a tak konfigurátor láká a přetéká bohatým seznamem příplatkových prvků.
Jak vypadá a jezdí verze téměř základní, se člověk dozví málokdy. Testovaný Stonic je ale přesně tato paní Columbová. Pod kapotou má atmosférickou dvanáctistovku a dorazil ve výbavové verzi, která se sice jmenuje Exclusive, je ale jen o stupeň lepší než základní Comfort, který se dá pořídit bez dvacetikoruny už za 400 tisíc.
Exclusive je dražší o 45 tisíc, ty však vyvažuje hodnotnou výbavou. Její součástí je automatická klimatizace, elektricky ovládaná nejen přední, ale i zadní okna, stmívající zpětné zrcátko, zadní senzory i s kamerou, lité šestnáctky a pak také bezpečnostní asistenti, jako je hlídání v pruzích, sledování mrtvých úhlů či nouzové brzdění. Těžko si u auta tohoto typu přát něco víc.
Interiér potěší všechny staromilce, kteří mají rádi všechno hezky po ruce a maximálně přehledné. Najdou tu proto analogové budíky i starou dobrou tlačítkovou klimatizaci. Že by ale kabina působila z tohoto důvodu nemoderně, se říci nedá. Fanoušci moderní techniky také nebudou zklamaní, za 25 tisíc u této výbavy a u vyšších už standardně má vůz multimediální systém s podporou Apple CarPlay nebo Android Auto s osmipalcovou obrazovkou a zabudovanou navigací. Párování s mobilem funguje bezproblémově, displej má jednoduchou, ale přehlednou grafiku.
Stonic je ideální pro ty, kteří chtějí do vozu co nejsnadněji nastupovat, ale velké SUV je jim k ničemu. Výhled z vozu je perfektní a prostornost s ohledem na jeho rozměry víc než slušná. Pod podlahu kufru, který nabídne objem 332 litrů, se vešla i rezerva, bez ní je kufr o 20 litrů větší. Háčky na tašky by však mohly být masivnější.
Kia Stonic 1.2 DPi
Motor: benzinový 4válec, 1197 cm3
Výkon: 62 kW (84 k) při 6000 ot./min
Točivý moment: 118 Nm při 4000 ot./min
Nejvyšší rychlost: 165 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,5 s
Kombinovaná spotřeba: 5,5 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 332/1135 litrů
Cena: od 399 980 Kč
Dvanáctistovka ostudu nedělá
Základního motoru se není třeba bát, přestože slibuje papírově skromných 62 kilowattů. Nikdo by od Stonicu přece nečekal víc než to, k čemu je určený, tedy spíš na kratší jízdy na nákupy, do práce, na chalupu nebo do školky či školy pro dítě či vnouče. A tak vůbec nevadí, že akcelerací neohromí a že víc než na 165 km/h se nerozjede.
Jeho charakter je ale sympatický a vyhoví širokému spektru motoristů, což platí i o řazení pětistupňové manuální převodovky. Jen na dálnici se auto necítí úplně doma, vyšší otáčky motoru zvyšují hluk v kabině a neprospívají ani spotřebě, která se jinak pohybuje těsně pod šestilitrovou hranicí.
Kdo má ale ve zvyku jezdit často s plně naloženým vozem, měl by přece jen zvážit, zda pro něj bude základní dvanáctistovka výkonově dostačující, litrový přeplňovaný tříválec s šestikvaltem je ale o nezanedbatelných 40 tisíc korun dražší. A to není úplně málo.
Stonic sedí na podvozku městského Ria. Jízdně je to zcela nezáludné a krotké auto, které slušně zvládá nerovnosti a v zatáčkách dává jasně najevo vrozenou nedotáčivost. Nenáročný řidič s ním bude jezdit velmi rád, protože na něm není nic, co by iritovalo.
Na rozdíl od na začátku zmiňované někdejší ix20 se o něm dá říct, že je pro většinu populace i vizuálně atraktivnější, zkrátka byste o něm nikdy na první dobrou neřekli, že je to auto jen na důchod.