Inflace roste, ojetá auta zlevňují. Zatím ale jen ta starší, kterých je dost

Martin Frei Martin Frei
25. 5. 2023 12:03
Prodejcům ojetých aut se plní sklady a musí zlevňovat. Zájemci o starší vozy si každou investici rozmýšlejí. Majetnější zákazníci se vracejí k nakupování nových aut, jejichž výroba dohání zpoždění minulých let. Do bazarů navíc míří ojetá firemní vozidla, která v době lockdownu a nedostatku přesluhovala i o dva roky.
Foto: Shutterstock

Po mimořádných výkyvech posledních dvou let se trh s ojetinami uklidňuje. Ceny vozů klesají nejen pod úroveň loňské inflační horečky, ale dokonce i pod úroveň roku 2019.

V porovnání s prvním čtvrtletím 2019 jsou dnešní spotřebitelské ceny o čtvrtinu vyšší. Cena nejtypičtějšího ojetého auta nabízeného v české inzerci naopak klesla ze 228 tisíc na 195 tisíc korun. Vyplývá to ze statistik společnosti Aures Holdings, která provozuje síť bazarů AAA Auto.

Vysvětlením je souběh klesající poptávky a rostoucí nabídky. Typický zájemce o ojetinu kolem dvou set tisíc si dnes každou větší investici rozmýšlí vzhledem k růstu dlaších životních nákladů.

"Hlavním důvodem ochlazení je celková ekonomické situace. Vysoká inflace, všeobecné zvyšování cen a vysoké úroky vedou zákazníky k pocitu, že by měli šetřit. Řada potenciálních kupců proto nákup vozu odsouvá," potvrzuje ředitel Leaseplan Centra Peter Škoda.

Výroba nových aut po výpadcích z posledních dvou let znovu nabírá tempo, a tak se k nim vrací i zákazníci, kteří předtím volili ojetiny z nouze.

Nová auta nakupují hlavně firmy, které se díky tomu mohou zbavit starších aut nakoupených před covidem. Původně tříleté pronájmy byly během lockdownu prodlužovány i na pět let.

"Problém s dodacími lhůtami se v porovnání s předcovidovým obdobím stále
nevrátil do podoby, kterou zákazníci očekávají," potvrzuje ředitel Leaseplan ČR Martin Brix.

Podstatná změna podle něj nastala v tom, že zákazníci už se s touto skutečností naučili pracovat. Objednávky nových automobilů vyřizují s dostatečným předstihem.

"Prodlužování smluv u leasingů už proto není zapotřebí v takové míře, jako tomu bylo ještě na začátku loňského roku," dodává Martin Brix.

Někteří z oslovených prodejců připustili, že skladové zásoby narostly o 15 až 20 procent, takže k jejich vyrovnání je skutečně třeba zlevnit.

Ne však plošně. Především auta, která z firem po pěti letech přicházejí s vysokým kilometrovým nájezdem a po nichž není velká poptávka. Zájemcům o hezká dvou- či tříletá auta bazary často nemají co nabídnout, takže na výhodnější ceny hned tak nedojde.

 

Právě se děje

Další zprávy