Ineos Grenadier vrací naději do těžkého terénu. Zvládne všechno a smí jezdit na naftu

Ineos Grenadier vrací naději do těžkého terénu. Zvládne všechno a smí jezdit na naftu
Ineos Grenadier při předvádění v Plzni
Ineos Grenadier při předvádění v Plzni
Ineos Grenadier při předvádění v Plzni
Ineos Grenadier při předvádění v Plzni
Foto: Autosalon Dajbych
Martin Frei Martin Frei
16. 11. 2021 5:59
Když jsme poprvé slyšeli o Ineosu, znělo to jako vtip. Jistý anglický zbohatlík prý tak želí odchodu původního Land Roveru Defender, že se auto v podobném duchu rozhodl vyrábět sám. O dva roky později se brodíme blátem ve funkčním prototypu a nasloucháme výčtu špičkových dodavatelů. Ineos Grenadier je tu. Tak nekompromisní, jak ho tvůrci chtěli mít a jak ho zákazníci potřebují.

Nadneseně znějící historku bychom měli uvést na pravou míru: ten "zbohatlík" se jmenuje Sir Jim Ratcliffe a kromě toho, že má rád terénní auta, založil a vybudoval čtvrtou největší chemickou firmu na světě.

Ineos dodává paliva, maziva a obaly stejně jako potravinářské, léčebné, chemické i stavební materiály. Experimentuje v biochemii a mimo jiné patří k největším evropským výrobcům vodíku.

S tržbami kolem šedesáti miliard korun by si možná mohl dovolit vyrábět automobily jen tak pro radost. Grenadier je ovšem založený na zcela pragmatické úvaze. Bytelná auta pro drsnou práci v terénu mizí z trhu. Potřebují totiž masivní konstrukci, která je těžká a vede k vysokým emisím CO2. Běžné značky je nahrazují odlehčenými modely s hybridním pohonem, které zvládnou leccos, ale ne všechno.

Firmy v lesnictví, zemědělství, správci národních parků, údržbáři energetiky a přehrad nebo záchranáři budou stále potřebovat něco na nezničitelném rámovém podvozku, s tuhými nápravami a dlouhým zdvihem kol, s maximální stoupavostí, redukční převodovkou a spolehlivým přenosem síly přes tři diferenciály. To vše zvyšuje hmotnost, setrvačnost i tření, u spalovacího motoru tedy také emise CO2. Baterie pro elektrický pohon by naopak půl tuny váhy přidaly a omezily dojezd.

Konvenční pohon byl tedy nutností stejně jako volba kvalitních dodavatelů. Svět těžké terénní techniky je naštěstí malý a přehledný, takže každý od fochu ví, kam sáhnout. Grenadier v tomto ohledu představuje volbu znalců. Najdeme v něm motor i řídicí elektroniku od BMW, samočinnou převodovku od německého specialisty ZF, americkou přídavnou redukční převodovku Tremec, italské nápravy Carraro a další "známé firmy".

Zbývala otázka, kde takové auto vyrábět. Ineos přišel ve správnou chvíli, a tak se mu povedl husarský kousek. Uzavřel smlouvu s Mercedesem a převzal nerentabilní továrnu na vozítka Smart ve francouzském Hambachu.

S tou se Němci už dlouho trápili a chtěli ji zavřít, jenže to je v odborářské Francii těžké. O to výhodnější podmínky se nyní povedlo domluvit, a přestože Smart bude ještě chvíli dobíhat, z jedné haly začnou příští rok vyjíždět terénní Grenadiery. Ineos má spočítáno, že k zisku jich stačí třicet tisíc ročně.

Prototypy zatím absolvují potřebné zkoušky, jeden však byl uvolněn pro představení zákazníkům i médiím. Tak jsme se minulý týden ocitli v plzeňském Autosalonu Dajbych, který se specializuje na terénní vozidla všeho druhu. V prodejně stojí Toyoty Land Cruiser a Hilux nebo Isuzu D-Max. Po ukončení výroby původního Land Roveru Defender bude Ineos Grenadier skvělým doplňkem.

Prototyp smí řídit jen zmocněná osoba, za volantem se tedy střídají zkušení piloti - a také pilotky ! - Ineosu a my novináři přisedáme po třech na další místa. Krátká projížďka strmými srázy, po rozmoklé louce i rozbahněnými lesními cestami, které vidíte v galerii, mluví jasně: tohle auto půjde zničit jedině převrácením na střechu. Jinak vydrží všechno a ideové předchůdce zastane bez zaváhání. 

Řádili jsme v blátě s šestikolovým teréňákem i pouštním polovojenským speciálem | Video: Eva Srpová

Jako novináři jsme načerpali informace i zážitky a míříme domů. Kdo se zdržel, mohl se stát svědkem příznačného výjevu. Odpoledne je vyhrazeno potenciálním zákazníkům, kteří v prodejně pana Dajbycha zjevně nejsou poprvé.

Přicházejí v pracovním, někdo v teplácích, někdo v montérkách, jiný v kraťasech. Majitel se s nimi zdvořile přivítá, aby všichni do posledního zalehli pod vystavené auto. "Není tohle náprava z šestitunového Iveca?" "No jasně. Ta vydrží všechno. A podívejte, jak chytře mají vedený výfuk, aby se v terénu nepoškodil," zní zespoda uznale.

Zástupci Ineosu se usmívají, jako by chtěli říct spolu s Mozartem: "Mí offroadeři mi rozumějí." Cenu od 1,3 milionu korun totiž zaplatí jen ten, kdo si je jistý. A masivní konstrukce z prověřených komponent dává zákazníkům důvěru.

Zvídavého čtenáře jistě napadlo, jak se dají s takovým železářstvím splnit flotilové emise CO2. V tom je právě ten vtip. Malá specializovaná firma, která v Evropě prodá do dvaceti tisíc vozů ročně, může Evropskou unii požádat o zvláštní limit. A Ineos ho dostal, jelikož Grenadier není obyčejné osobní auto, ale pracovní nářadí. 

Je jistě škoda, že takovou výjimku nemohou dostat velcí výrobci. Ineos ale zachránil specifický druh vozidla před vyhynutím a Sir Ratcliffe určitě nesplnil sen jen sobě.

Také ovšem chápe, že svět kolem se mění. A jelikož jeho firma je významným výrobcem vodíku, počítá s ním i jako s palivem budoucnosti. Kolem roku 2035 tak šestiválce od BMW pod kapotou Grenadieru ustoupí vodíkovým článkům Hyundai.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Házenkářky na MS prohrály i s Maďarskem, o postupu rozhodne boj se Slovenskem

České házenkářky prohrály na mistrovství světa ve Španělsku s Maďarskem 29:32 a ani ve druhém utkání základní skupiny E nebodovaly. Ve čtvrtek v úvodním zápase podlehly Německu.

Svěřenkyně trenéra Jana Bašného dnes s dalším favoritem držely krok do začátku druhého poločasu, pak Maďarky odskočily do rozhodujícího náskoku.

Český celek se v pondělním závěrečném duelu skupiny v přímém souboji o postup do další fáze utká se Slovenskem, které rovněž úvodní dva zápasy prohrálo.

Na světovém šampionátu poprvé v historii startuje 32 zemí. Účastníci jsou rozděleni do osmi čtyřčlenných základních skupin, do další fáze postoupí vždy první tři celky. Poté se týmy utkají ve čtyřech šestičlenných skupinách, z nichž vždy nejlepší dvojice projde do čtvrtfinále.

Mistrovství světa házenkářek ve Španělsku:

Základní skupina E (Llíria):

Maďarsko - Česko 32:29 (17:15)

Sestava a branky Česka: Kudláčková, Řezáčová - Knedlíková 2, Polášková, Kordovská 3, Andrýsková, Mikulášková, Hurychová 2, Stříšková, Franková, Zachová 4, Kovařová 2, Jeřábková 10, V. Malá 4, Holanová 2, Cholevová.

Nejvíce branek Maďarska: Klujberová 11, Kácsorová 4. Rozhodčí: K. Gasmiová, R. Gasmiová (obě Fr.). Sedmimetrové hody: 3/3 - 3/3. Vyloučení: 7:2. Diváci: 1145.

Slovensko - Německo 22:36 (12:17)

1. Německo 2 2 0 0 67:43 4
2. Maďarsko 2 2 0 0 67:58 4
3. ČR 2 0 0 2 50:63 0
4. Slovensko 2 0 0 2 51:71 0
Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Tři mrtví, další v nemocnici. Lavina na hoře Lackenspitze zasáhla výpravu

Při výstupu na horu Lackenspitze v rakouském Salcbursku zasáhla lavina jedenáctičlennou výpravu. Podle agentury APA se tak stalo kolem 2. hodiny odpolední, ve výšce asi 2400 metrů nad mořem. Část výpravy zasypala až 4,5 metru hluboko, dva její členy podařilo vyhrabat až po smrti. Třetího s těžkými zraněními transportoval vrtulník do nemocnice v Klagenfurtu, kde jim však podlehl. Všechny oběti byly mladší 30 let.

Dva další členové výpravy jsou v nemocnici v nedalekém městě Tamsweg. Na záchranné akci se podílelo pět vrtulníků a celkem 120 lidí z horské služby a Červeného kříže.

V oblasti teď na pětibodové škále platí třetí stupeň varování před lavinami.

Zdroj: ČTK
Další zprávy