Hodně uveze a není drahý. Test Renaultu Megane Grandtour, který láká na dobrou výbavu

Hodně uveze a není drahý. Test Renaultu Megane Grandtour, který láká na dobrou výbavu
Megane čtvrté generace s karoserií kombi se představil na ženevském autosalonu v roce 2016.
V létě 2020 prošel vůz lehkým faceliftem.
Na většinu palubních funkcí používá Megane tlačítka.
Multimediální systém s navigací a velkým displejem je u verze Techno standardem.
Foto: Jakub Stehlík
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
29. 7. 2023 6:02
Megane s benzinovým motorem je teď u Renaultu za akční cenu, která připomíná staré dobré předcovidové časy. Dávno před nimi ostatně vznikla i čtvrtá generace tohoto vozu, která se po modernizaci v roce 2020 stále prodává. Má co nabídnout i v současnosti?

Podle dřívějších vyjádření automobilky by se spalovací verze Renaultu Megane už nějaký ten pátek neměly vůbec vyrábět, ale plány evidentně postupem času vzaly za své. Aktuální generace je tak na světě už sedmým rokem a nic nenaznačuje, že by se chystala na odpočinek.

Navíc jde o jeden z mála modelů, které automobilka výrazně nezdražila. Za testovaný kombík s benzinovou třináctistovkou a bohatou výbavou Techno chce v současnosti 555 tisíc korun, pokud jí zájemce nechá protiúčtem své staré auto. Pokud ne, vyjde o dvacet tisíc dráž.

V kontextu současných cen jde o ojedinělou nabídku, zvláště, když už není mnoho věcí, za které by v autě bylo třeba připlácet. V úvahu připadá snad jen metalíza (18 tisíc korun), vyhřívání sedadel a volantu (11 tisíc) nebo parkovací čidla včetně couvacího asistentu za 12 tisíc. Smysluplně zní i pět tisíc za plnohodnotné rezervní kolo.

Ale má už přece svá léta, může znít logický argument, proč by možná nebylo od věci poohlédnout se někde jinde. I když se přední LED světla zdají být ve srovnání se současným designovým jazykem francouzské značky trochu překombinovaná, přesto Megane dokázal při modernizaci před třemi lety vstřebat většinu detailů, který by mohly odkazovat na dobu jeho vzniku.

O něco méně přesvědčivý je ale pohled do interiéru. Použité materiály i jejich zpracování postrádají fajnovost, kterou Renault předvádí například v aktuálním Meganu na baterky. Na druhou stranu zde digitalizace ještě nepřekonala svou ranou fázi, což v praxi přináší jednoduché ovládání palubních systémů tlačítky, bez nutnosti strefovat se do ikon na obrazovce. Komu zrovna tohle leží na srdci, ten bude v Meganu spokojen.

Multimédia Easy Link by sice mohla být svižnější, o mnoho víc jim ale vytknout nelze. Navigace s mapovými podklady TomTom pracuje obstojně, po zadání klíčového slova přístroj sám vyhledá cílovou adresu. Autorádio má velmi slušný zvuk, bezdrátové propojení s telefonem ale funguje jen v případě Apple.

Na poměry kompaktní třídy aut působí karoserie Grandtouru dlouhá 4626 milimetrů rozložitě, vnitřní prostor auta je však možné označit jen za průměrný. Zejména v podélném směru by ho na zadních sedadlech mohlo být o něco víc, v oblasti loktů a ramen je ale vše v pořádku.

Hlavní zbraní renaultího kombíku je nepochybně kufr s nízkou nákladovou hranou a rovnou podlahou, pod kterou najdeme dvojité dno. Tady už Renault kompromisy nedělá, vejde se sem slušných 521 litrů nákladu. K tomu může být majitel auta v klidu, že by snad při cestě na dovolenou mohl auto přetížit - s nosností 547 kg to bude patrně velmi obtížné. Na kouli Megane utáhne nebrzděných 695 kilogramů, s brzdou 1700.

Ačkoliv Renault patří k čestným výjimkám, které nepohrdají zájemci o naftový motor, pod kapotou testovaného kousku vrčela benzinová třináctistovka. Jde o moderní a hojně rozšířený čtyřválec, který najdeme i pod kapotou Dacií a menších Mercedesů.

Ve verzi s výkonem 140 koní jde o motorizaci základní, spojení s manuální šestistupňovou převodovkou jí ale dává důstojné parametry. Alfou i omegou plynulé a úsporné jízdy však jsou optimální otáčky: z těch nízkých se totiž turbomotor sbírá jen neochotně, vysoké zase přinášejí zvýšenou spotřebu. Po městě jezdí Megane nejčastěji mezi osmi a devíti litry, mimo město si řekne o 6,5 litru.

Renault Megane Grandtour TCe 140

Motor: přeplňovaný čtyřválec, 1333 cm3
Výkon: 103 kW / 140 k při 5250 - 5500 ot./min
Točivý moment: 260 Nm při 1750 - 3500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Kombinovaná spotřeba: 5,9 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 521 - 1504 l 
Cena: od 493 000 Kč

Podvozek se automobilce podařilo vyladit způsobem, který zvládá velmi slušně odfiltrovat běžné kazy silnice. Jízda tak působí plavně do doby, než přijde větší výmol či propadlý kanál, kde už Megane tak suverénní není. Zatáčky však auto projíždí s jistotou, plusem jsou i účinné brzdy s relativně ostrým nástupem. Volant by toho ale řidiči mohl z jízdy zprostředkovat víc, řidičsky zábavný tenhle Renault tak docela není.

Celkově však jde o auto, které by menší rodiny shánějící dobře vybavený kombík neměly pustit ze zřetele. Datum jeho vzniku není v tomto případě až tak důležité, podstatné věci dělá Megane stále dobře.

 

Právě se děje

Další zprávy