Nemáte v garáži veterána? Tato auta mají letos 30 let, mohou dostat veteránské značky

Renault Twingo - jedno z aut, od zahájení jehož prodeje uplynulo už 30 let.
Opel Corsa B - Druhá generace Opelu Corsa patřila na českém trhu mezi první skutečně velmi úspěšná dovážená auta, na čemž měla lví podíl agresivní cenová politika dovozce (zahájená, pravda, o něco později než v roce 1993). Je to také jedna z levnějších cest, jak se dostat k autu s "veteránským statusem" - v německé inzerci se dají najít i za pár stovek euro. Žádný rychlík to ve většině verzí nebyl, i když špičková verze GSi měla až 80 kW a jezdila i přes 190 km/h. Ve výrobě se auto udrželo do roku 2000, za zmínku stojí, že třeba v Latinské Americe se pod značkou Chevrolet nabízela tato Corsa i jako sedan, kombi nebo pick-up. V licenci se pak Corsa B vyráběla až do roku 2016.
Porsche 911 993 - O něco perspektivnějším veteránem, ale také výrazně dražším než Peugeot 306, je Porsche 911 generace známé jako 993. Fandové už teď vědí, že jde o poslední 911 se vzduchem chlazeným motorem vzadu, což samozřejmě dále navyšuje cenu ojetých exemplářů. Zvláště pokud se budete poohlížet po něčem lepším, než je základní Carrera, a nebude vám vadit ani mladší rok výroby.
Škoda Favorit - 548 změn obdržela začátkem roku 1993 představená modernizace Škody Favorit. Možná si ještě vzpomenete na kultovní reklamu s vlaječkami, kde všude se auto zlepšilo. Byla to první modernizace vozu provedená skutečně pod taktovkou Volkswagenu a poznáte ji třeba podle "knírku" v čelní masce. Změnila se označení jednotlivých výbav, motory pak dostaly jednobodové vstřikování Bosch. Nutno podotknout, že cenově už i tyto "poslední" Favority, případně Formany, začínají pomalu růst. Dá se narazit samozřejmě i na kousky za pár desítek tisíc, některé zachovalejší vozy se ale šplhají i ke 100 tisícům.
Toyota Supra - Supra s kódovým označením A80 je možná vůbec nejznámější generací japonského sportovního automobilu. Proslavila ji především série filmů Rychle a zběsile, i kvůli tomu je ale na druhou stranu docela problém narazit na neupravenou verzi tohoto kupé, případně targy. Pod kapotou byl třílitrový šestiválec bez i s přeplňováním, jehož modifikace navíc nebyla nikterak obtížná. Ze Supry je žádané zboží, odpovídá tomu i omezená nabídka na trhu a ceny pohybující se kolem 30 - 50 tisíc euro.
Foto: Renault
Jan Matoušek Jan Matoušek
3. 1. 2023 6:02
Kdo chce ze svého auta udělat perspektivního veterána, čeká na třicet let od jeho vyrobení. Právě tehdy totiž může zažádat o veteránské značky, samozřejmě ve chvíli, kdy kromě věku splní i řadu dalších povinností. Letos se třicítky dožívají další zajímavá auta, bývající často stále běžně k vidění. Výběr možných budoucích veteránů najdete v galerii.

Stáří alespoň 30 let je jedna věc, splnění dalších podmínek pro to, aby se z auta mohl stát veterán, pak ale věc druhá. V prvním stupni se testuje historická původnost, kterou provádějí klubové testovací komise Federace klubů historických vozidel. Následuje ověření technické způsobilosti k provozu, a to na jedné ze 14 krajských testovacích komisí. Samozřejmostí je platná STK.

Po splnění všech podmínek (včetně zaplacení poplatků za testování v obou stupních) a vyřízení si povinného ručení pro veterána je možné získat průkaz historického vozidla, s nímž však auto nelze ze zákona používat k podnikání nebo jako denní dopravní prostředek. Mimochodem, od letošního roku začne platit také povinnost jezdit i s veteránem pravidelně jednou za pět let na STK, byť průběh kontrol se teprve řeší.

Veteránské značky mají některé výhody. Takové auto je třeba oproštěné od platby za dálniční známku a také má výrazně levnější povinné ručení. Pohybují se namísto tisíců v řádu řádu stokorun - platí se totiž pouze dvanáctina z jeho běžné ceny.

Veškeré informace k testování veteránů, včetně třeba žádosti o provedení takového testování, najdete na stránkách Federace klubů historických vozidel.

 

Právě se děje

Další zprávy