Expres na každý den: Test BMW Alpina B3

Radek Pecák Radek Pecák
6. 9. 2013 6:59
Levnější nové auto s maximální rychlostí přes 300 km/hod není
Bílá autu sluší
Bílá autu sluší | Foto: Radek Pecák

Poměrně hodně jsou vžité představy, že automobil, který jede přes tři sta kilometrů v hodině, musí být nízký, extrémně tvrdý, nepraktický a do reálných podmínek v České republice se nehodící. Navíc stojí tolik, že je o tom hříšné i mluvit.

BMW Alpina B3 Biturbo AWD, jak zní celý název vozu, který jsem získal na třídenní redakční test, zvládne dosažení maximální rychlosti 305 kilometrů v hodině a stojí v základní výbavě 1,8 milionu korun.

Pravda, není to žádná láce, jenže v autosalonech se nové auto, které má srovnatelné nebo lepší parametry (zrychlení 0-100 km/hod za rovné čtyři sekundy, maximální výkon 410 koní a maximální točivý moment 600Nm), za nižší peníze nenabízí.

Alpina je automobilka, i když kulatá loga BMW na autě zůstávají
Alpina je automobilka, i když kulatá loga BMW na autě zůstávají | Foto: Radek Pecák

A to má alpina navíc ještě pohon všech kol. Pro někoho možná bohužel, pro ty, kteří by B3 chtěli používat celoročně vlastně jako své jediné auto, ale určitě dobrá zpráva.

Alpina (skutečně jde o název automobilky a ne pouze o úpravce ve stylu například Brabus a podobných), protože vozy mají svébytný VIN kód) totiž dokáže relativně velice pohodlně převážet i čtveřici dospělých a skrze otvor v opěradle zadních sedadel  lze prostrčit snowboard či lyže, takže zvyšovat si odpor vzduchu rakví namontovanou na střeše není třeba.

Výfuk ladil Akrapovič
Výfuk ladil Akrapovič | Foto: Radek Pecák

Pod kapotou vozu pracuje zážehový šestiválcový a hned dvakrát přeplňovaný motor. Původem je z modelu 335i. Točivý moment je skutečně dostatečných 600 Nm a řidič má velkou většinu z jeho přídělu k dispozici už pod hranicí dvou tisíc otáček. Turboefekt, pokud nějaký je, trvá tak kratičce, že jsem ho prostě nepostřehl.

Manuál k mání není

Motor spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou, která řadí rychle, i když čas od času s mírným trhnutím. Není to ale takový "ráz", že by si spolujezdec při něm musel vylít kafe do klína.

Brzdy jsou samozřejmě větší než na 335i
Brzdy jsou samozřejmě větší než na 335i | Foto: Radek Pecák

Pro manuální řazení nejsou k dispozici klasická "pádla" pod volantem, ale tlačítka. Připadalo mi to jako skvělé a velmi funkční řešení, protože v takovém případě stačí ke změně převodového stupně stisk jediného prstu.

Asi nejpozoruhodnějším dojmem z vozu, když se s ním člověk trošku sžije, je skutečnost, jak komfortní i při vysokém jizdním tempu dokáže být. Platí to o všech typech silnic s výjimkou těch nejrozbitějších okresek, ale tam člověk trpí v obvykle velmi měkce naladěných výrobcích francouzských značek. Je to pochopitelně i díky tomu, že obuty jsou pneumatiky klasické konstrukce a nikoli typu runlfat.

A motor dopují dvě dmychadla
A motor dopují dvě dmychadla | Foto: Radek Pecák

A to přitom vůz jezdil na obřích dvacetipalcových kolech. Uvnitř disků se ukrývaly modře nalakované brzdové třmeny s bohatě dimenzovanými kotouči. Brzdy jsou takové, jaké mají v silném voze být. Tedy s rychlým, ale ne překotným nástupem a jejich účinek se dá tlakem na pedál dobře dávkovat.

Auto má jiný charakter než M3. Spíše než na víkendové řádění na okruzích se hodí k použití na alpských či jiných zajímavých silnicích. Navíc se s s ním dá jezdit i poměrně úsporně. Při použití ecomódu a jízdě v rychlostních limitech, které jsou platné v České republice, se dá docílit spotřeba kolem devíti litrů na sto kilometrů jízdy.

Žádná skořepinová sedadla, žádné nepohodlí
Žádná skořepinová sedadla, žádné nepohodlí | Foto: Radek Pecák

Jízda s motorem vytáčeným často nad pět tisíc otáček se ovšem podepíše na ukazateli spotřeby palubního počítače údajem přes dvacet litrů. Když už je řeč o ukazatelích, auto nabízí i speciální sportovní mód displeje, na němž se zobrazí virtuální ukazatele momentálně využívaného výkonu a točivého momentu.

Jinak ale Alpina působí zvnějšku i zevnitř spíše uhlazeným dojmem, než aby dávala na odiv svoji sílu. Pravda, na přídi i na zádi je nápis Alpina, záď navíc zdobí čtveřice koncovek výfuků Akrapovič, nápadné jsou i zmiňované modré brzdové třmeny, ale ve srovnání s M3 je vzhled určitě civilnější.

Kufr postačí i rodině
Kufr postačí i rodině | Foto: Radek Pecák

Uvnitř je pak kombinace zelených a modrých nití, znak Alpiny je všudypřítomný a na středový panel namontovali štítek s výrobním číslem daného modelu a opět znáčkem Alpina. Na druhou stranu, například tvar sedaček pozorovateli zvnějšku nepřijde nijak zvlášť sportovní. Přesto jsou výborné.  

 

 

Právě se děje

Další zprávy